Sökning: "identitet i konsumtionssamhälle"

Visar resultat 21 - 25 av 37 uppsatser innehållade orden identitet i konsumtionssamhälle.

  1. 21. Identitet i ett konsumtionssamhälle : En studie i hur identitet och konsumtion påverkar varandra

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Kerstin Tellgren; [2012]
    Nyckelord :Konsumtion; identitet; identitetsskapande; fysisk identitet; shopping; ingrepp;

    Sammanfattning : Denna studie vill belysa hur konsumtion och identitet är sammankopplade och påverkar varandra åt båda håll. Identitet påverkar konsumtion och konsumtion påverkar identitet och det kan vara svårt att se vart det ena börjar och det andra slutar. LÄS MER

  2. 22. Från kriminell livsstil till accepterad samhällsmedborgare : En kvalitativ intervjustudie

    M1-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Fatime Bilalli; Malin Johansson; [2012]
    Nyckelord :Före detta kriminell; Respekt; sociala relationer; KRIS; Unga KRIS; Frivården; Normer; Identitet och livsstil;

    Sammanfattning : Vår frågeställning ska ge svar på vilka hinder och möjligheter möter de före detta kriminella när de ska återintegreras i ett konsumtionssamhälle? Vi har intervjuat före detta kriminella som är medlemmar i organisationen KRIS och Unga KRIS utifrån syftet, att skapa kunskap och förståelse kring vad som krävs av före detta kriminella att skapa sig en livsstil som accepteras av samhället. Vi har även intervjuat Frivården som går ut på att fånga personalens syn på arbetet, hur dem arbetar för att underlätta frigivningen för de intagna samt skapa en förståelse kring deras tankar angående huruvida det faktiskt går att skapa en ny identitet. LÄS MER

  3. 23. Konsumtion – ett verktyg för identitetsskapande? – En studie om individens identitet i förhållande till konsumtion

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Therese Goldstrand; Caroline Lundh; [2011]
    Nyckelord :Grupptillhörighet; Framträdande; Designersamarbete; Konsumtionssamhälle; Konsumism; Identitetsskapande; Identitet; Konsumtion; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar identitetsskapande i förhållande till konsumtion. Vi har belyst hur skapandet av en identitet formas av en individs konsumtionsvanor, där vi valt att titta på det designersamarbete H&M, under hösten 2010, ingått med modehuset Lanvin. LÄS MER

  4. 24. Hjältar i konsumtionssamhället - En kritisk diskursanalys av modebloggar

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anton Collinder; Isabell Liakos; [2011]
    Nyckelord :diskurs; bloggar; konsumtion; identitet; mode ; Social Sciences;

    Sammanfattning : Forskning och medier talar ofta om hur bloggar kan fungera som en positiv plattform för individuell utveckling och kreativitet. I kontrast till detta undersöker denna studie hur en specifik bloggenre, modebloggen, är ett resultat av och en bidragande faktor till konsumtionssamhället. LÄS MER

  5. 25. Biten av Äpplet - Om värderingar som förknippas med Apples Iphone, och bildandet av status i ett konsumtionssamhälle

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Paul Pihlström; Emma Gustavsson; Hannes Håkansson; [2010]
    Nyckelord :lojalitet; värden; status; konsumtionssamhället; Apple; Iphone; statussymboler; identitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sammanfattning År 2007 lanserade Apple sin mobiltelefon Iphone i USA, och på bara några år har mobilen blivit något av en ikon. Idag säljs den i över 70 olika länder och antalet användare ligger enligt Apple på runt 50 miljoner världen över. LÄS MER