Sökning: "identitet i konsumtionssamhälle"

Visar resultat 16 - 20 av 37 uppsatser innehållade orden identitet i konsumtionssamhälle.

  1. 16. Systembolagets roll i samhället : En diskursanalytisk studie av hur en offentlig organisation kan uppfattas utifrån dagens konsumtionssamhälle

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Malin Stjärnsten; [2015]
    Nyckelord :Foucauldean genealogical discourse analysis; consumer society; corporate storytelling; Systembolaget; Zygmunt Bauman; John Clarke; Foucauldeansk genealogisk diskursanalys; konsumtionssamhälle; organisationsberättelse; Systembolaget; Zygmunt Bauman; John Clarke;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur Systembolagets roll kan uppfattas genom deras organisationsberättelse. En tematisk textanalys har gjorts av Systembolagets webbpublicerade material för att fastställa vilka diskurser som framträder i materialet för att framställa deras roll. LÄS MER

  2. 17. Med inlevelse – En studie om marknadskommunikation, storytelling och målgrupper i upplevelseindustrin

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Magdalena Björklund; [2014-03-07]
    Nyckelord :Storytelling; kommunikation; marknadskommunikation; målgrupper; upplevelseindustrin; konsumtionssamhälle; retorik; marknadsföring; konsumenter; känslor; livsstil; narrativitet; berättelser; konsumentbeteende; consumer behaviour;

    Sammanfattning : Titel: Med inlevelse – En studie om marknadskommunikation, storytelling och målgrupper i upplevelseindustrin. Författare: Magdalena Björklund Uppdragsgivare: Stylt Trampoli AB Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet. LÄS MER

  3. 18. Det där vill jag också ha! : En kvalitativ studie om hur unga vuxna influerar varandra till symbolisk konsumtion via sociala nätverk.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Företagsekonomi

    Författare :Henny Kristoffersson; Katrin Ottosson; [2013]
    Nyckelord :Sociala nätverk; jagen; identiteter; symbolisk konsumtion; influens; påverkan;

    Sammanfattning : Symbolisk konsumtion blir allt mer framstående i dagens konsumtionssamhälle då ägodelar används för att förlänga, förstärka samt förbättra individers identiteter samt ställning och status inom olika grupper. Denna konsumtion, vilken är grundad i ett behov av bekräftelse och erkännande, har genom Internets utveckling och utbredning samt betydelse dessutom blivit allt mer enkel att visa upp med hjälp av sociala medier där en stor del av interaktion mellan individer numera sker. LÄS MER

  4. 19. Skänka eller slänga? Unga kvinnors syn på avyttring av kläder

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Amelie Björnman; Irma Kaloper; [2012]
    Nyckelord :Kvinnor; konsumtion; kläder; avyttringsalternativ; avyttringsbeslut;

    Sammanfattning : Idag lever vi i ett konsumtionssamhälle där trender ständigt förändras, vilket medfört att konsumenter alltid efterfrågar det senaste som finns på marknaden. Klädföretag tillhör den bransch där det populära ”fast fashion” modet blivit alltmer vanligare och innebär att nya klädkollektioner erbjuds från vecka till vecka. LÄS MER

  5. 20. Identitet i ett konsumtionssamhälle : En studie i hur identitet och konsumtion påverkar varandra

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Kerstin Tellgren; [2012]
    Nyckelord :Konsumtion; identitet; identitetsskapande; fysisk identitet; shopping; ingrepp;

    Sammanfattning : Denna studie vill belysa hur konsumtion och identitet är sammankopplade och påverkar varandra åt båda håll. Identitet påverkar konsumtion och konsumtion påverkar identitet och det kan vara svårt att se vart det ena börjar och det andra slutar. LÄS MER