Sökning: "identitet i konsumtionssamhälle"

Visar resultat 11 - 15 av 37 uppsatser innehållade orden identitet i konsumtionssamhälle.

  1. 11. Consumo ergo sum : Skildringar av konsumtion i Karin Boyes Astarte och Denise Rudbergs storlek 37

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Felix Lundin; [2018]
    Nyckelord :consumption; consumer society; Karin Boye; Denise Rudberg; religion; identity; Zygmunt Bauman; Max Weber; Walter Benjamin; Giorgio Agamben; capitalism; konsumtion; konsumtionssamhälle; Karin Boye; Denise Rudberg; religion; identitet; Zygmunt Bauman; Max Weber; Walter Benjamin; Giorgio Agamben; kapitalism;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen analyserar och jämför skildringar av konsumtion i Karin Boyes Astarte (1931) och Denise Rudbergs storlek 37 (2002). Detta görs utifrån teoretiska utgångspunkter i Zygmunt Baumans tankar om konsumtionssamhället, samt texter av Max Weber, Walter Benjamin och Giorgio Agamben som diskuterar kapitalismens förhållande till religionen. LÄS MER

  2. 12. Ha'vre så bra : En kvalitativ studie kring Oatlys roll som aktör på den samtida svenska livsmedelsmarknaden

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Elly Reitsma; Alexander Sundberg; [2018]
    Nyckelord :Oatly; hållbarhet; veganism; coolt; trend; medveten konsument; retorik; marknadsföringsstrategi;

    Sammanfattning : Dagens konsumtionssamhälle är ständigt under utveckling. Idag kan vi se att företag anpassar sig till denna utveckling. Framförallt har den veganska livsstilen av olika anledningar som djurskydd,miljöhänsyn och hälsa blivit central, varigenom Oatly med sina havrebaserade produkter skapat relevans för en hållbar och medveten konsument. LÄS MER

  3. 13. Feminism på köpet - En uppsats om identitetsskapande i ett konsumtionssamhälle

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Katarzyna Ornowska; Nina Morby; [2018]
    Nyckelord :femvertising; identitetspolitik; performativitet; kapitalism; konsumtionssamhälle; reifikation; reklam; varufetischism; Law and Political Science; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar förklara fenomenet feministiskt konnoterade budskap, förekomna i kommersiella marknadsföringssyften, mer specifikt videoreklam. Detta görs genom att analysera innehållet och tillhörande diskurs i tre olika reklamfilmer innehållande feministiska budskap i form av uppmaning till kvinnlig egenmakt, förändring och/eller kroppspositivism. LÄS MER

  4. 14. Idealmannen : ett ohälsosamt ideal?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jens Boström; [2015]
    Nyckelord :Hälsa; Ideal; Idealmannen; Men s Health; Identitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras 4 nummer av den brittiska utgåvan av magasinet Men’s Health med målsättningen att utreda hur deras porträttering av idealmannens fysik och kroppsliga egenskaper ser ut. Jag utreder även varför porträtteringen ser ut som den gör och ifall det finns aspekter av ett hälsosamt ideal hos idealmannen. LÄS MER

  5. 15. Konsumera mera - En studie om den unga storstadsbons konsumtion

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Hanna Svahn; [2015]
    Nyckelord :konsumtion; konsumtionssamhälle; identitet; Zygmunt Bauman; Erving Goffman; Social Sciences;

    Sammanfattning : Konsumtionen har ökat 25 % de senaste tio åren och har blivit en allt viktigare del i individens liv. Den ökade konsumtionen innebär både fördelar och nackdelar för individen. Uppsatsens syfte är att diskutera vilka anledningar och motiv det finns för den unga storstadsbon i Sverige att konsumera. LÄS MER