Sökning: "Konsumtionssamhälle"

Visar resultat 1 - 5 av 135 uppsatser innehållade ordet Konsumtionssamhälle.

  1. 1. ”Shame of missing out”, det nya FOMO : En kvalitativ intervjustudie om hur känslor hos unga kvinnor upplevs när influencers uppmanar till konsumtion på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Alice Klevfors; Nilsson Isabell; [2024]
    Nyckelord :Impulsive consumption; FOMO; SOMO; influencer marketing; relationship building; Instagram; emotions; qualitative interview study; thematic analysis; young women; Sweden; Impulsiv konsumtion; FOMO; SOMO; influencer marketing; relationsskapande; Instagram; känslor; kvalitativ intervjustudie; tematisk analys; unga kvinnor; Sverige;

    Sammanfattning : With the increasing trust and power of influencers on social media, more research and information are needed on how influencers affect the emotions of their followers. The climate that exists on social media today contributes to calls for unsustainable consumption, which is something that influencers in particular contribute to. LÄS MER

  2. 2. Sustainable consumption in a consumer society. A study of sustainable consumption policy in Sweden 1992–2022.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Marie Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Sustainable consumption; Consumer society; Consumer policy; Environmental policy; Policy analysis; Hållbar konsumtion; konsumtionssamhälle; konsumentpolitik; miljöpolitik; policyanalys;

    Sammanfattning : This thesis explores how the topic of sustainable consumption has been discussed in Swedish policy-making between 1992–2022 by analysing policy documents including government official reports, government bills and government communications. The aim of the thesis is to understand how consumption has been discussed and problematised from a sustainability perspective in Sweden over time. LÄS MER

  3. 3. Konsumtionssamhällets påverkan på individers privata skuldsättning : En kvalitativ studie om unga kvinnors attityd och inställning av att använda sig av konsumtionskrediter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Sara Sandström; Julia Schaumburger; [2023]
    Nyckelord :Konsumtionskredit; skuldsättning; delbetalning; faktura; kredit; lån; unga vuxna; impulsköp; beslutsfattande.;

    Sammanfattning : The consumer society is developing at a rapid pace, which also applies to today’s digitalization. As a result, new payment methods, such as installments and invoices, have become readily available and many companies are profiting and therefore encouraging consumers to use them. LÄS MER

  4. 4. Etisk konsumtion - ett krav eller en bluff? : en kvalitativ innehållsanalys av kritikstormen mot Nakd i en tid präglad av ett politiserat konsumtionssamhälle

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Vilma Lassila; [2023]
    Nyckelord :social ohållbara arbetsvillkor; konsumentmakt; etisk konsumtion; autenticitet; konsumism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka hur en protest mot ett företags socialt ohållbara arbetsvillkor framställs av anställda, influencers, följare och journalister i media och skapar en diskussion om konsumentmakt i en samtid präglad av en socialt hållbar konsumtion. I den samtida debatten om en socialt hållbar konsumtion växer en diskurs om etisk konsumtion, det vill säga att enskilda individer kan skapa ett bättre samhälle genom medvetna val på marknaden. LÄS MER

  5. 5. #SHEINHAUL – Klimathotets sämsta vän? : en analys av unga kvinnors konsumtionsvanor utifrån Instagram-hashtaggen #SHEINHAUL

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tindra Ekroll Heurlin; Ida Ottosson; [2022]
    Nyckelord :Instagram; Fast Fashion; #SHEINHAUL; Identitet; Bourdieu.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Scrollandet på medieplattformen Instagram är numera en vardaglig rutin för många unga kvinnor. Plattformen har kommit att bli en viktig plats för bland annat stora fast fashion-företag att marknadsföra sig på. LÄS MER