Sökning: "identitet kommunikation kunskap i förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden identitet kommunikation kunskap i förskolan.

  1. 6. Samverkan mellan förskola och hem : ett stöd för barns utveckling av sitt minoritetsspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Mona Nilsson Knuorre; [2020]
    Nyckelord :förskola; minoritetspråk; samiska; samverkan; språk-och identitetsutveckling;

    Sammanfattning : I förskolans uppdrag ingår att värna om och främja de nationella minoritetsspråken. Förskolan i samverkan med vårdnadshavare kan bidra till bevarandet och återupplivandet av språk och kulturer som är i minoritet eller håller på att försvinna såsom samiskan. LÄS MER

  2. 7. Teknik? Nja, det beror på hur väl vi städat.. : Inter-aktioner ger intra-aktioner mening

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Jenny Löfmark; Maria Berg; [2018]
    Nyckelord :Förskola; inter-aktion; intra-aktion; meningsskapande; posthumanism; teknik;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka synliggörande av teknik och vilka möjligheter barnen ges till att utveckla sin förståelse för teknik i förskoleverksamheten. Studien är även avsedd att synliggöra vilken betydelse pedagogers kunskaper och medvetenhet kring teknik har samt hur detta påverkar val av teknikrelaterat material. LÄS MER

  3. 8. Bemötande av barn i förskolan som har könsöverskridande identitet : En analys av två fokusgruppssamtal med pedagoger i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Kerstin Gunnar; Ehinger Monica; [2018]
    Nyckelord :Förskola; könsöverskridande; barns könsidentitet; socialkonstruktivistiskt perspektiv; diskrimineringslagen; normer; normkritiskt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om och förståelse för hur pedagoger kan uppfatta barn i förskolan med könsöverskridande identitet. Metoden som användes var fokusgruppsamtal där deltagarna fick ett dilemma att diskutera kring. Detta spelades in för att sedan kunna transkriberas och analyseras. LÄS MER

  4. 9. Tvåspråkiga barn i förskolan : Pedagogers arbetssätt kring språkutveckling i en mångkulturell förskola

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Leyla Tayoob; [2017]
    Nyckelord :Språkutveckling; tvåspråkiga; modersmål; miljö; samspel; fria leken; förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att genom en kvalitativ metod få en uppfattning om hur förskollärare arbetar för att stimulera och utveckla språket hos tvåspråkiga barn med ett annat modersmål än svenska i förskolan. Idag möter vi många barn med utländsk bakgrund inom förskolan som har begränsade kunskaper i det svenska språket. LÄS MER

  5. 10. Språkutveckling i mångkulturell miljö : - en intervjustudie med åtta pedagoger

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Katarina Lindberg; Jennifer Rodin; [2007]
    Nyckelord :språkutveckling; förskola; identitet; modersmål; mångkulturell miljö; skola; ;

    Sammanfattning : Examensarbete i didaktik. Högskolan i Gävle, 2007. Lärarprogrammet. Institutionen för Pedagogik, didaktik och psykologi. LÄS MER