Sökning: "idrotts Prestation"

Visar resultat 11 - 15 av 124 uppsatser innehållade orden idrotts Prestation.

  1. 11. Karaktärisering av arbetsintensitet och dess påverkan på tävlingsprestation hos svenska elitfäktare : En utvärdering enligt TRIMP-modell

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Gunnar Gräsbeck; [2019]
    Nyckelord :tränarlänkfäktning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka tränings- och tävlingsintensiteten hos svenska elitfäktare med hjälp av "training impulse" (TRIMP). Detta för att få en karaktärisering av svenska elitfäktares tränings- och tävlingsintensitet, kunna jämföra den intensiteten med fäktare på motionsnivå samt titta på om det finns något samband mellan intensitet och prestation vid tävling. LÄS MER

  2. 12. Publikens inverkan på fotbollsspelare : "Den tolfte spelaren"

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :William Al Djezani; Gabriel Baydono; [2019]
    Nyckelord :fotboll; publik; stress; press; motivation; självförtroende; tränarlänkfotboll;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med undersökningen var att få en inblick över hur fotbollsspelares prestation påverkas av publiken under matchdagar. Studiens frågeställning är: -       Hur påverkar publiken spelarnas motivation, stress/press och självförtroende på plan?  Metod: En kvalitativ studie genomfördes genom att intervjua fyra manliga fotbollsspelare. LÄS MER

  3. 13. Motorisk förmåga för unga med funktionsnedsättning : En studie av balans och upplevd balansförmåga

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Oskar Eriksson; Elin Arvidsson; [2019]
    Nyckelord :Balansförmåga; upplevd balansförmåga; balans; funktionsnedsättning; Movment ABC; Motorisk kontroll;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka statisk och dynamisk balansförmåga för individer med varierad grad av funktionsnedsättning genom uppmätt balansförmåga, upplevd balansförmåga samt eventuella korrelationer mellan balansförmåga och upplevd balansförmåga. Frågeställningar som studien avser att besvara: • Vilket värde får deltagarnas statiska och dynamiska balansförmåga utifrån två av testen i Movement ABC? •Hur skattar deltagarna sin individuella upplevda statiska och dynamiska balansförmåga? • Hur förhåller sig eventuella korrelationer mellan deltagarnas utförda förmåga och skattningen av utförandet? Metod Metoden baseras på två balanstester från testbatteriet Movement ABC. LÄS MER

  4. 14. Performance and knowledge related to the menstrual cycle within Swedish elite sports : From the athletes’ point of view

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Linda Dupree; [2019]
    Nyckelord :menstrual cycle; performance; sports performance; female athletes; contraceptives; knowledge;

    Sammanfattning : Aim The overall aim was to investigate Swedish elite athlete’s perceptions about the effects of the menstrual cycle on sports performance. The research questions applied was: 1. How do elite athletes perceive the effects of the menstrual cycle on performance, and do they adjust training or competition accordingly? 2. LÄS MER

  5. 15. Vad ska jag kunna i ämnet idrott och hälsa? : En kvantitativ studie om elevers kännedom av kunskapskraven i ämnet idrott och hälsa.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Sandra Stajic; Kaisla Heinonen; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna uppsats var att undersöka i vilken grad elever i årskurs 9 känner till kunskapskravens formuleringar i idrott och hälsa samt vilka kunskaper de tror att de behöver utveckla. Undersökningen genomfördes från ett elevperspektiv och hade följande frågeställningar: ”I vilken utsträckning känner eleverna till kunskapskraven i idrott och hälsa?”, ”Vilka kunskapskrav känner eleverna sig mest respektive minst bekanta med?”och ”Vilka kunskaper tror eleverna att de ska utveckla i ämnet idrott och hälsa?” Metod Metoden för denna studie var enkäter för att samla in kvantitativa data om elevernas kännedom kring respektive kunskapskravsformulering samt vilka kunskaper som anses viktiga. LÄS MER