Sökning: "individualisering av sociala problem"

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade orden individualisering av sociala problem.

  1. 6. Vem får uppbära försörjningsstöd? En diskursanalys av statens offentliga utredningar angående försörjningsstöd

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Sofie Mannerfalk; [2016]
    Nyckelord :subject; income support; individualisation; discourse; social issues subjekt; försörjningsstöd; individualisering; diskurs; sociala problem; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis aims to analyze the discursive construction of the subject receiving income support and what consequences such construction implies. The material being analyzed is two of the official governmental investigations, from 1999 and 2015, regarding income support. LÄS MER

  2. 7. Ett reflexivt föräldraskap. En kvalitativ studie om frivilligt ensamstående mammor och deras nätverk

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Magdalena Månson; [2014-02-04]
    Nyckelord :frivilligt ensamstående mammor; sociala nätverk; det senmoderna samhället; reflexivitet;

    Sammanfattning : Denna uppsats bygger på åtta semi-strukturerade intervjuer med frivilligt ensamstående mammor genom insemination eller IVF. Mammorna svarade bland annat på frågor om beslutet, det privata och det formella nätverket och om tankar om familjeformen. LÄS MER

  3. 8. Framgångsfaktorer i läsundervisningen : en studie om lärares syn på framgångsfaktorer i läsundervisningen i förskoleklass och de tidiga skolåren, särskilt för barn som får svårigheter i sin läsinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Heidi Larsson; Marie Timmersjö; [2006]
    Nyckelord :Läsinlärning; Förskolepedagogik; Läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Lässvårigheter skapar i förlängningen snävare gränser för utbildning, social status och personlig utveckling i största allmänhet. Att uppmärksamma tidiga kända tecken på läs-svårigheter och agera utefter detta, är därför en oerhört viktig del i lärarens vardag (Elbro, 2004). LÄS MER