Sökning: "informella lärprocesser"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden informella lärprocesser.

  1. 1. Visuell litteracitet och bildundervisning : En undersökning av elevers upplevelser av bildundervisningens syfte och centrala innehåll i relation till förmågan att tolka, analysera och kommunicera med bilder.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Alice Nilsson-Millet; Fleury Sarah; [2023]
    Nyckelord :visuell litteracitet; medie- och informationskunnighet; bildanalys; informella lärprocesser;

    Sammanfattning : Studien är en undersökning av elevers upplevelser av bildundervisningens syfte och centrala innehåll i relation till förmågan att tolka, analysera och kommunicera med bilder. Intervjuer har genomförts med fem elever i årskurs nio från två olika skolor i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Lärares arbetsintroduktion –hur fungerar den egentligen? : En kvalitativ studie om lärares upplevelser och erfarenheter av introduktionsprocessen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Moa Gezelius; [2023]
    Nyckelord :introduktion; lärare; praxisgemenskap; socialisationstaktiker; nyanställda;

    Sammanfattning : Introduktion är avgörande för att nyanställda lärare ska socialiseras in i arbetet under den första tiden på en ny arbetsplats. Tidigare internationella studier menar att det behöver finnas struktur i lärares introduktion samtidigt som det är viktigt att få stöttning i det dagliga arbetet för att uppnå en framgångsrik introduktionsprocess. LÄS MER

  3. 3. "Men jag kan inte rita..." : En kvalitativ studie om pojkars betygsresultat i bild

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Jessica Edström; [2021]
    Nyckelord :bild; bilddidaktik; genus; maskulinitet; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Bildämnet är ett av de ämnen med störst betygsskillnader mellan flickor och pojkar. Syftet med studien är att utveckla kunskap om normer och värderingar som konstrueras och reproduceras i och om ämnet Bild. LÄS MER

  4. 4. Kvinnors syn på kollegiala lärprocesser inom spelindustrin

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Wåhlin Louise; [2018]
    Nyckelord :mansdominans; kön; lärande; informellt kollegialt lärande; genus; spelindustrin;

    Sammanfattning : Inom spelindustrin är lärandet och utvecklingen en del av vardagen och könsfördelningen är väldigt ojämn på arbetsplatserna. Syftet med studien är att studera det informella kollegiala lärandet på olika arbetsplatser inom spelindustrin, utifrån ett genusperspektiv med frågeställningen: Hur upplever kvinnor inom spelindustrin det informella kollegiala lärandet på arbetsplatsen? Genom semistrukturerade intervjuer med åtta kvinnor har jag samlat in det empiriska materialet. LÄS MER

  5. 5. Lära utan lärare : hur lärarens närvaro påverkar vilka redskap för lärande som eleverna tillägnar sig under ensemblelektionerna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Anton Lindsjö; [2016]
    Nyckelord :Ensemble; Ensembleundervising; Peer learning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att studera hur dagens gymnasieelever interagerar och lär i skolans ensembleverksamhet. Uppsatsen utgick från ett sociokulturellt perspektiv för att lyfta de lärprocesser som sker i det sociala samspelet mellan elever och lärare. Två ensemblelektioner observerades. LÄS MER