Sökning: "interaktiva whiteboards"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden interaktiva whiteboards.

  1. 1. Interaktiv skrivtavla i matematikundervisningen : En kvalitativ undersökning av lärares användning, uppfattning och digital kompetens av interaktiv skrivtavla i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Alice Carlsson; Nora Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Digital tools; interactive whiteboard; digital competence; mathematics education; TPACK; Digitala verktyg; interaktiv skrivtavla; digital kompetens; matematikundervisning; TPACK;

    Sammanfattning : I och med den pågående digitaliseringen i dagens samhälle som vi även ser i skolans verksamhet är det av stort intresse att undersöka dess påverkan i klassrummet. Syftet med föreliggande studie var att undersöka lärares användning och uppfattning av interaktiv skrivtavla i matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Den uppkopplade skolan - Lärares uppfattning och implementering av digitala verktyg i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Elin Wållberg; Lisa Westerlind Landby; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Matematik; TPACK; lärarperspektiv; gymnasiet;

    Sammanfattning : Digitala verktyg blir alltmer synliga i klassrummen, med kursplaner och styrdokument som uppdateras regelbundet med hänsyn till den digitala värld vi bor i. Syftet med examensarbetet är att undersöka lärares implementering av och uppfattning på olika digitala verktyg. Resultaten baseras på 8 intervjuer med matematiklärare på gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. Utformning av en digital projekttavla för utbildningen

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jenny Karlsson; Tommie Andersson; [2021]
    Nyckelord :Project planning; planning board; user-friendliness; remote learning; Samsung Flip 2; Projektplanering; planeringstavla; användarvänlighet; distansutbildning; Smasung Flip 2;

    Sammanfattning : I ett projektarbete i en ingenjörsutbildning används olika metoder och verktyg, för att planera och strukturera arbetet. En möjlighet är att använda fysiska projekttavlor. Det finns även interaktiva smartskärmar med uppkoppling till internet, som möjliggör arbete på distans. LÄS MER

  4. 4. Interaktiva skrivtavlor i matematikundervisning : Lärares reflektioner kring den pedagogiska, didaktiska samt varierade användningen av interaktiva skrivtavlor i matematikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida Kusserow; Frida Enehöjd; [2020]
    Nyckelord :IST; interaktiv skrivtavla; matematik; variation;

    Sammanfattning : Detta är en studie där lärares beskrivningar kring användandet av den interaktiva skrivtavlan (IST) i matematikundervisningen lyfts fram genom semistrukturerade intervjuer. Utifrån tidigare forskning skapades tre kategorier som representerar de användningsområden som hittades för den interaktiva skrivtavlan. LÄS MER

  5. 5. Interaktiva whiteboards som ett didaktiskt verktyg vid problemlösning : En kvalitativ studie om matematiklärares användning och inställningar till att använda sig av interaktiva whiteboards som ett didaktiskt verktyg vid problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Selma Serdarevic; [2018]
    Nyckelord :Digital tools; interactive whiteboard; problem solving; Digitala verktyg; interaktiv whiteboard; problemlösning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how four mathematics teachers in grades 4-6 use the digital tool interactive whiteboard as a didactic tool in teaching in the subject of mathematics in problem solving and which attitudes these mathematics teachers are applying for using interactive whiteboards in mathematics teaching in problem solving. This study aims to answer the two following questions: 1) In what way do four mathematics teachers use an interactive whiteboard as a didactic tool in problem solving? 2) What are their attitudes towards interactive whiteboards as a didactic tool in problem solving? The approach of this study was qualitative, four mathematics teachers were interviewed and their lessons were observed. LÄS MER