Sökning: "interest in reading"

Visar resultat 6 - 10 av 519 uppsatser innehållade orden interest in reading.

  1. 6. GÖTEBORGS STADSSILUETT-Fallstudie Masthuggskajen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvård

    Författare :Andrea Bergvall; [2023-01-17]
    Nyckelord :Gothenburg; City skyline; National interest; Tall buildings; Landscape;

    Sammanfattning : This bachelor thesis aims to analyse how the skyline of the city of Gothenburg changes due to the construction of the new mixed-use area called Masthuggskajen.Masthuggskajen is located in Gothenburg's old harbour at the southern bank of the river, near the historic city centre, an area of national interest for culture in Gothenburg. LÄS MER

  2. 7. Böcker, möblering, och beteenden : En studie om stök och bibliotekens spatiala påverkansmöjligheter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Elsa Österberg; [2023]
    Nyckelord :Library; Public librarians; Correctional services; Prison librarians; Library users; Spatiality; Behaviors; Ideal type; Heterotopia; Panopticon; Panopticism; Disorderly behavior; Bibliotek; Folkbibliotekarier; Kriminalvård; Fängelsebibliotekarier; Biblioteksanvändare; Rumslighet; Beteenden; Idealtyp; Heterotopi; Panoptikon; Panopticism; Stök;

    Sammanfattning : This bachelor’s thesis deals with how the spatiality of libraries can correlate with instances of disorderly user behaviors. The fact that public libraries are among the types that are most prone to disorder, while Kriminalvården’s (the Swedish correctional service’s) librarians rarely experience similar problematic behaviors, could be said to illustrate a balancing act between anarchy and a manic need for control; where the most ideal compromise is, is based both upon personal values and the situation at hand. LÄS MER

  3. 8. ”Jag ÄLSKAR högläsning!” : Sociala samspel i samband med högläsning i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linda Hautala; Sara Hultqvist; [2023]
    Nyckelord :Reading aloud; social interaction; love of reading; language development; Högläsning; sociala samspel; läslust; språkutvecklande arbete.;

    Sammanfattning : Vi har gjort en kvalitativ studie vars syfte är att undersöka hur lärare i förskoleklass arbetar med högläsning. Högläsning kan bidra till att eleverna får en positiv läsupplevelse vilket i sin tur kan stimulera elevernas läslust och läsförståelse, samt utveckla deras ordförråd och förmåga att lyssna och koncentrera sig. LÄS MER

  4. 9. Läslust : Vad motiverar barn till läsning och hur arbetar lärare för attfrämja läslust?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Felicia Falk; Ida Björstig; [2023]
    Nyckelord :Läslust; Motivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att analysera, sammanställa och presentera vad forskningen säger om elevers läslust och motivation, hur lärarna arbetar för att främja detta samt vilken påverkan studiernas metoder och geografiska placering har på utfallet. För att analysera detta används tre frågeställningar: Vad har lärarna för läsfrämjande strategier för att gynna läslust? Hur ser elevernas attityder och syn på läsning ut, vad motiveras de av? Hur påverkar studiernas metod utfallet kring läslust och i vilken grad har landet som undersökningen genomförts i betydelse?   För att kunna fastställa kunskapsöversiktens validitet har vi genom noggrant utvalda urvalskriterier funnit 12 vetenskapliga artiklar. LÄS MER

  5. 10. Motivera elever till läsning : Hur lärare kan arbeta för att skapa motivation till och intresse för att öka elevernas läslust

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Emin Saranovic; [2023]
    Nyckelord :Motivation; Reading; The sociocultural perspective; Teachers working methods; Motivation; Läsning; Sociokulturella perspektivet; Lärares arbetssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på hur lärare i grundskolan tänker och arbetar med hjälp av olika metoder och arbetssätt för att motivera elever till att läsa. I studien genomfördes kvalitativa undersökningar i form av intervjuer med hög nivå av standardisering. Åtta legitimerade lärare deltog i undersökningarna. LÄS MER