Sökning: "interest in reading"

Visar resultat 11 - 15 av 519 uppsatser innehållade orden interest in reading.

  1. 11. How Venture Capital Could Use Large Language Models to Screen Sustainability Impact Startups

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Miljö- och energisystem

    Författare :Måns Vilhelm Tivenius; Karl-Gustav Elf; [2023]
    Nyckelord :Large Language Models; Venture Capital; Impact Investing; Prompt Engineering; GPT-4; ChatGPT; Impact; Sustainability; Artificial Intelligence; Startup success; Impact startup; Impact measurement; Screening; AI for good; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : This study investigates the potential of large language models (LLMs), such as ChatGPT, to aid venture capitalists in the screening of startups that maximize sustainability impact. To determine the scope that maximizes impact for venture capitalists' and to identify effective screening criteria, the study utilized theoretical research and interviews. LÄS MER

  2. 12. “Ibland kommer jag lite sent och då får jag inte läsa alls, det hade jag velat göra” : En kvalitativ studie om elevers uppfattningar av den enskilda läsningen i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Lennox; [2023]
    Nyckelord :independent reading; primary school; reading development; reading interest; enskild läsning; lågstadiet; läsutveckling; läsintresse;

    Sammanfattning : För att elever ska öka sin läsförmåga är det centralt att de får läsa mycket samt att de får undervisning och stöd när de ska bearbeta en text. På grund av att alla elever inte får tid till att läsa förlorar de som inte läser delar av sin läsförmåga. LÄS MER

  3. 13. Establishing novel approaches for assessing safety of genome-editing-based therapeutics

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för biologisk grundutbildning

    Författare :Noorul Shaheen Sheikh Farid; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Genome editing based medicines are a new therapeutic modality being developed. They show great promise for a spectrum of genetic diseases lacking conventional treatment strategies. A major obstacle that prevents such therapies to reach the clinic is their safety. LÄS MER

  4. 14. Att skapa nyfikenhet inför en flygande pumpa : En studie i hur text och kontext kan skapa intresse för bilder som kan tala för sig själva

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Linnea Edberg; [2023]
    Nyckelord :text design; information design; text-picture interaction; social media; Instagram; semiotics; visual perception; pop-out effect; reading order; textdesign; informationsdesign; text och bild i samverkan; sociala medier; Instagram; semiotik; visuell perception; pop-out-effekt; läsordning;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete i informationsdesign, med inriktning på textdesign. Syftet är att undersöka sätt att använda text för att förstärka och förtydliga den bildbaserade kommunikationen på Instagram. LÄS MER

  5. 15. Lärares val av metod i tidig läsinlärning : En intervjustudie av yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Boberg; Louise Ekery; Linda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :reading strategies; teaching tools; interaction with the environment; systematic way of working; decoding skills; phonological awareness; pragmatic perspective; läsinlärningsmetoder; undervisningsmoment; interaktion med omgivningen; systematiskt arbetssätt; avkodningsförmåga; fonologisk medvetenhet; pragmatism;

    Sammanfattning : Studien belyser läsinlärningens betydande roll för varje elevs läsförmåga, med syfte att undersöka vilka metoder lärare använder i den tidiga läsinlärningen för att elever ska utveckla fonologisk medvetenhet i årskurserna F-3, samt vilka strategier som skapar motivation i läsinlärningen. Det resulterade i frågeställningarna: Vilka metoder och undervisningsmoment i den tidiga läsinlärningen använder lärare inom årskurserna F-3 för att utveckla elevernas fonologiska medvetenhet?  Hur skapar lärare strategier för att underlätta för och motivera elevers läsinlärning? Bakgrund och tidigare forskning presenterar olika läsinlärningsmetoder i syfte att ge läsaren goda kunskaper om forskningsområdet. LÄS MER