Sökning: "jazz bass"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden jazz bass.

  1. 1. Conceptualizations of the temporal organization of music : An interview study of double bassists from two different musical traditions

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Ida-Maria Risfelt; Ludvig Gawell; [2023]
    Nyckelord :temporal organization of music; pulse; double bass; musical traditions; jazz; western classical music; pedagogy;

    Sammanfattning : This study delves into the temporal organization of music and investigates how double bassists from different musical traditions perceive various components within it, specifically focusing on jazz music and Western classical music. The aim was to explore potential disparities and ascertain the factors influencing their emergence. LÄS MER

  2. 2. Generation of a metrical grid informed by Deep Learning-based beat estimation in jazz-ensemble recordings

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Andres Alonso Toledo Carrera; [2023]
    Nyckelord :Beat tracking; Metrical grid; Jazz; Music Information Retrieval; Deep Learning; Temporal Convolutional Network; Beatuppskattning; Metriskt rutnät; Jazz; Music Informationshämting; Deep Learning; Temporal Convolutional Network;

    Sammanfattning : This work uses a Deep Learning architecture, specifically a state-of-the-art Temporal Convolutional Network, to track the beat and downbeat positions in jazz-ensemble recordings to derive their metrical grid. This network architecture has been used successfully for general beat tracking purposes. LÄS MER

  3. 3. Basen i kontrabasundervisningen : Hur talar kontrabaslärare i jazz- och improvisationsutbildningar om undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Martin Höper; [2023]
    Nyckelord :enskild undervisning; musikundervisning; jazz; kontrabas; musikdidaktik; improvisation;

    Sammanfattning : Denna studie har som mål att undersöka hur kontrabaslärare inom jazz- och improvisationsutbildningar talar om enskild undervisning på kontrabas, hur den traditionella metodiken för att lära sig att spela kontrabas inom den klassiska västerländska konstmusiken används i deras undervisning och vilka faktorer som påverkar deras val av undervisningsinnehåll. För att urskilja diskurser och faktorer i dessa olika lärares utsagor har enskilda kvalitativa intervjuer med fyra framstående lärare i jazzkontrabas på högskolor, folkhögskola och gymnasium genomförts och analyserats med hjälp av diskursteori. LÄS MER

  4. 4. Kontrabasens melodiska möjligheter : En undersökning i att framföra jazzmelodier på kontrabas

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för jazz

    Författare :Jakob Ulmestrand; [2023]
    Nyckelord :Jazz; bass melodies; double bass; improvisation;

    Sammanfattning : In this thesis I have explored the double bass as a lead instrument in a jazz trio setting by learning, rehearsing and performing melodies. The purpose was to explore the double bass’ melodic potential by approaching the instrument not as a comping instrument but as a lead instrument. LÄS MER

  5. 5. Får jag kalla mig basist? : En sociokulturell självstudie i hur den sociala kontexten påverkar min utveckling på kontrabas inom jazzgenren.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Karin Mörnerud; [2023]
    Nyckelord :double bass; jazz ensemble; group dynamics; sociocultural perspective; gender perspec-tive; improvisation; kontrabas; jazzensemble; gruppdynamik; sociokulturellt perspektiv; genusperspektiv; improvisation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få syn på hur jag approprierar kulturella redskap på kontrabas inom jazzgenren och hur den sociala kontexten påverkar mitt lärande. Det sociokulturella perspektivet ligger till grund för min studie och fokuserar på ökat deltagande, mästarlära och appropriering av kulturella redskap. LÄS MER