Sökning: "klasstorlekens betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden klasstorlekens betydelse.

  1. 1. Lärares resonemang kring klasstorlekar : En kvalitativ studie om undervisning och organisering av elevgrupper utifrån klasstorlek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Uppsala universitet Samverkan (UU Samverkan)

    Författare :Pernilla Dahl; Malin Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; klasstorlek; undervisning; elevgruppering; lärare;

    Sammanfattning : Denna studie genomfördes med syfte att undersöka hur lärare tänkt och didaktiskt resonerat om klasstorlekens förhållande till undervisningens utformning och innehåll. Det är en kvalitativ studie om hur legitimerade lågstadielärare resonerat både om undervisning och organisering av elevgrupper utifrån språkliga, konstnärliga och naturvetenskapliga ämnen. LÄS MER

  2. 2. Klasstorlekens betydelse för studenters studietrivsel : En kvantitativ studie om relationen mellan självskattad studietrivsel och klasstorlek.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Sebastian Hederstedt; [2019]
    Nyckelord :Keywords: Study Satisfaction; Class size; Social network; Extraversion; Nyckelord: Studietrivsel; Klasstorlek; Socialt nätverk; Extraversion;

    Sammanfattning : Sammanfattning En lägre grad av upplevd trivsel vid universitet är ett relativt vanligt fenomen bland studenter, som kopplas till bland annat psykisk ohälsa, stress och dåliga betyg. Syftet med föreliggande studie var att belysa studietrivseln bland olika klasstorlekskategorigrupper som uppger sig att vara i genomsnitt extroverta. LÄS MER

  3. 3. Är mindre bättre? : Hur den uppgiftsrelaterade kommunikationen mellan elever förändras i förhållande till klasstorleken

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Sofia Persson; Evelina Tilving; [2011]
    Nyckelord :Uppgiftsrelaterad kommunikation; Klasstorlek; Verbal kommunikation;

    Sammanfattning : Denna undersökning avser att belysa klasstorlekens betydelse för karaktären på den verbala kommunikationen mellan eleverna under lektionen, med avseende på om de pratar om undervisningsinnehållet eller ej. Genom en etnografisk observation i en åttondeklass har vi sökt finna specifika situationer i vilka elevernas kommunikation är uppgiftsrelaterad eller inte, samt hur detta kan relateras till klassens storlek. LÄS MER

  4. 4. Klasstorlekens betydelse i arbetet med att skapa goda förutsättningar för lärande. : Gruppintervjuer med elever och pedagoger i grundskolans tidigare år.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Ida-Marie Olsson; [2011]
    Nyckelord :Class size; early primary school; qualitative interviews.; Klasstorlek; grundskolans tidigare år; kvalitativa intervjuer.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att ta reda på elevers och pedagogers erfarenheter och föreställningar kring klasstorlekens betydelse i arbetet med att skapa goda förutsättningar för lärande i grundskolans tidigare år. Detta gjorde jag genom kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Betydelsen av klasstorlek : Om hur minskad klasstorlek, lärares arbetsmetoder och förhållningssätt spelar roll för elevers kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Elizabeth Catalán-Morseby; David Gustafsson; [2010]
    Nyckelord :: Klasstorlek; sociokulturellt perspektiv; relationsmedveten pedagogik; interaktion; relation; lärare och elev; grundskolan; kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : I mötet med olika klasser under våra VFU-perioder väcktes frågor angående klasstorlekens betydelse för elevers lärande samt interaktionen mellan lärare och elev. Dessa frågor förstärktes under AU2-utbildningen samt efter läsningen av Skolverkets statistiska redovisning där 11,8 % av eleverna i grundskolan inte kommer in på gymnasiet. LÄS MER