Sökning: "knowledge network sme"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden knowledge network sme.

  1. 1. Vägen till finansiell kompetens : En kvalitativ studie om samspelet mellan entreprenörer och deras revisorer samt redovisningskonsulter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Sandra Bergman; Jennie Hall; [2023]
    Nyckelord :Entrepreneur; SME; Financial literacy; Auditor; Accountant; Entreprenör; SME; Finansiell kompetens; Revisor; Redovisningskonsult;

    Sammanfattning : Entreprenörskap är en viktig del av samhällets utveckling eftersom det skapar möjligheter till fler jobb, innovation och ekonomisk tillväxt. En entreprenör bör besitta många olika kunskaper och färdigheter, där finansiell kompetens blir allt viktigare för att nå ekonomisk trygghet i dagens ständigt föränderliga finansiella landskap. LÄS MER

  2. 2. Diffusion of innovation through the Bowling Alley Strategy : Using ANT to examine ICT adoption among skilled construction labor SMEs

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :boban stjepanovic; Jonas Andersson Thordeman; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Introduction One industry that has fallen behind regarding ICT adoption is the SCL industry, due to the complex environment and several identified determinants. There is a gap within ICT-research in Sweden, especially in the SME-SCL industry in recent years, indicating there is a need for further research from an organizational perspective. LÄS MER

  3. 3. Relationsmarknadsföring inom SME : Relationers inflytande på försäljning och marknadsföring

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Hlbin Faisal Abdulla; Walid Abdulkadir; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Frågeställningar:  ·       Hur arbetar SMEs med relationsmarknadsföring? ·       På vilket sätt påverkar relationsmarknadsföringen affärsrelationer och försäljning? ·       Vilka utmaningar och möjligheter möter SMEs med relationsmarknadsföring?   Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur SMEs arbetar med relationsmarknadsföring för att bevara långsiktiga affärsrelationer med sina kunder och samarbetspartner. Vidare även redogöra relationsmarknadsföringens utmaningar och möjligheter, samt hur relationsmarknadsföring påverkar affärsrelationer och försäljning för SMEs. LÄS MER

  4. 4. Incentivising Intra-Organisational Sustainability Development at GANNI

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Melanie Hermeling; Laura Dittmann; [2021]
    Nyckelord :Social Physics; Management Control Systems; Fashion; Institutional Theory; Resource-Based View; Sustainability Development; Incentivisation; Design Thinking;

    Sammanfattning : Background – Under the acceleration in globalising tendencies of monopoly capitalism aided by social hyper-connectivity and a supply of cheap international labour, fashion companies struggle to find sufficient agency to manoeuvre their way out of the unsustainable, self-inflicted problems. Since fashion companies' rhetoric on sustainability matters is often far ahead of corporate action, it requires further development and engagement by all actors. LÄS MER

  5. 5. The role of networks in a Swedish medium-sized pharmaceutical firm’s internationalization process

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Greta Lyckenblad; Lina Nygren; [2020-02-13]
    Nyckelord :Internationalization; networks; utilizing networks; pharmaceutical firm; medium-sized company; SME;

    Sammanfattning : Today pharmaceuticals are the fifth largest export product in Sweden, whereas SMEs are the motor of innovation within the pharmaceutical industry. Pharmaceutical firms face several challenges, as high product development costs, high entry barriers due to institutional legal frameworks and slow return of investments, during their internationalization. LÄS MER