Sökning: "kognitiva tester"
Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden kognitiva tester.
1. Repetition av nonsensord och komplexa ord hos svensktalande vuxna
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : SAMMANFATTNING Hos personer med förvärvad hjärnskada kan språkliga svårigheter ibland vara svåra att upptäcka. Tester som består av repetitionsuppgifter av riktiga ord och nonsensord kan bidra till att upptäcka språkliga svårigheter som beror på brister i fonologisk förmåga. LÄS MER
2. Hur relaterar psykologiska faktorer till avlastning för knäleden under hopptester med och utan multitasking för idrottare med främre korsbandsskada? : En deskriptiv laborativ studie
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapiSammanfattning : Studiedesign: Deskriptiv laborativ studie Introduktion: En främre korsbandsskada är en vanlig men allvarlig skada inom idrotten. Trots en läkt skada kan individen uppvisa förändringar i form av fysiska faktorer såsom förändrat rörelsemönster, eller psykologiska faktorer såsom ökad rädsla för återskada. LÄS MER
3. Den sjätte utespelaren - kognition : En kvantitativ studie om exekutiva funktionerna hos ishockeyspelare
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Historiskt sett har forskning fokuserat på de fysiska förmågorna inom idrott. På senare tid har forskare dock börjat att intressera sig mer för de kognitiva aspekterna inom idrott, framför allt inom lagsport. LÄS MER
4. Improving the ecological validity of cognitive functions assessment through Virtual Environments : Results of a usability evaluation with healthy adults
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : The early detection of mild cognitive impairment has the potential to significantly impact the lives of individuals who may be unaware of their cognitive decline. Such a condition can greatly affect their quality of life and ability to perform daily activities. LÄS MER
5. Ord som lärs med kroppen, fastnar de i knoppen? : En studie om vilken påverkan rörelser kan ha på elevers minnesförmåga och om detta kan mätas inom ramen för ett examensarbete
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Denna studies syfte har varit att undersöka vilken betydelse ett förkroppsligat lärande, i form av rörelser, har på elevers förmåga att förstå och minnas ords betydelse samt om mätbara resultat kan utläsas baserat på examensarbetets påverkansstudie. I studien söktes även svar på hur eleverna upplevde ett förkroppsligat lärande i form av rörelse undersöktes. LÄS MER