Sökning: "kompensatoriskt perspektiv"

Visar resultat 21 - 25 av 98 uppsatser innehållade orden kompensatoriskt perspektiv.

  1. 21. Lärares kunskaper gällande specialpedagogiska behov hos elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Bella Lyngbrant; Frida Högman; [2022]
    Nyckelord :Lärarutbildningen; specialpedagogik; specialpedagogiska behov; tematisk analys;

    Sammanfattning : Denna studie har haft som utgångspunkt att undersöka och bidra med ökad kunskap om hur lärare upplever att de tillägnats tillräckliga kunskaper från lärarutbildningen gällande att möta elevers specialpedagogiska behov i undervisningen, exempelvis elever med NPF-diagnoser. Studiens teorier utgår från tre specialpedagogiska perspektiv, det kompensatoriska, det relationella och det kritiska perspektivet. LÄS MER

  2. 22. Psykisk funktionsnedsättning i högre utbildning : Studievägledares perspektiv från arbete med studenter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Therese Goossen; Levi Larsson; [2022]
    Nyckelord :Breddad rekrytering; Högre utbildning; Pedagogiskt stöd; Psykisk funktionsnedsättning; Studievägledning; Ökat deltagande.;

    Sammanfattning : Breddad rekrytering har resulterat i att en allt större andel studenter med psykisk funktionsnedsättning söker högskolestudier. Detta är en studentgrupp som, i vissa fall, har rätt till anpassningar i studiesituationen. LÄS MER

  3. 23. "Vi får säga att det är skitjobbigt ibland" : En kvalitativ analys av det specialpedagogiska uppdraget i förskolan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ellen Jerringe; Klara Sjölinder; [2022]
    Nyckelord :specialpedagogik; förskola; kritiskt perspektiv; kompensatoriskt perspektiv; dilemmaperspektiv; inkludering;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks förskollärares upplevelser av det specialpedagogiska uppdraget i förskolan samt framskrivningen av sagda uppdrag i Salamancadeklarationen. Vidare analyseras kopplingar mellan dessa med hjälp av tre perspektiv på specialpedagogik sammanfattade av Claes Nilholm (2020). LÄS MER

  4. 24. Inkludering & inkluderingsarbetet i förskolan : Särskilt stöd och likvärdighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Veronica Diaz Rivera; Frida Axelsson; [2022]
    Nyckelord :Särskilt stöd; inkludering; kompensatoriskt perspektiv; kritiskt perspektiv; dilemmaperspektiv;

    Sammanfattning : Enligt läroplan för förskolan (Lpfö18, 2018) fastslås att barn innehar rätten till en likvärdig utbildning, oberoende av förutsättningar eller behov. Mot bakgrund av detta avsåg författarna att studera pedagogers upplevelse och förståelse kring inkluderingsarbetet samt arbetet med barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  5. 25. "Fri som en ko" : Framgångsrikt stöd i skolan enligt elever med NPF

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Berg; Caroline Brink; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; Främjande verktyg; KASAM; NPF-diagnos; Relationer; Stöd;

    Sammanfattning : Abstract/Sammanfattning Berg, Helena & Brink, Caroline (2021). ”Fri som en ko”- Framgångsrikt stöd i skolan enligt elever med NPF. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER