Sökning: "kompletterande anknytningsperson"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden kompletterande anknytningsperson.

  1. 1. Vi ska vara barnens röst när de inte kan eller vågar prata själva! : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om arbetet med barn som far illa eller riskerar att fara illa i hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogik

    Författare :Therese Rooth; Jessica Svedenbäck; [2022]
    Nyckelord :Barn som far illa; förskola; orosanmälan; anmälningsplikt; omsorgssvikt; anknytning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar av arbetet med barn som far illa eller riskerar att fara illa i hemmet. För att undersöka detta har sju förskollärare intervjuats om deras uppfattningar kring arbetet med barn som far illa eller riskerar att fara illa i hemmet. LÄS MER

  2. 2. Inskolningsmetodernas trygghetsskapande funktion i förskolan : En kvalitativ studie om förskolepersonals arbete med att möjliggöra för barns anknytning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Evelina Wedin; Rebecka Johansson; [2020]
    Nyckelord :anknytning; inskolning; trygghetsskapande; relationer;

    Sammanfattning : Studien undersöker inskolningsmetodernas trygghetsskapande funktion i förskolan och hur förskolepersonal beskriver deras arbete med att möjliggöra för barnet att knyta an till en kompletterande anknytningsperson i förskolan, ur ett ­­­anknytnings­­teoretiskt­ pers­pektiv. Studiens data samlades in genom åtta kvalitativa intervjuer med verksam­ förskolepersonal inom tre olika kommuner i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Jag får inte berätta för då blir pappa arg… : En studie om förskollärares olika berättelser kring barn som antas leva i otrygga hemmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jennifer Dahlin; Sofie Strömqvist; [2020]
    Nyckelord :Otrygga hemmiljöer; anknytning; kompletterande anknytningsperson; barns välbefinnande; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Barnkonventionen lyfter vårdnadshavarnas övergripande ansvar för barnets utveckling ochhur de uppfostras, dock med hjälp från staten om det behövs. I de fall där vårdnadshavarnainte klarar av att ge barnen goda uppväxtvillkor kan förskolan komma att bli viktig. LÄS MER

  4. 4. "JAG FINNS DÄR FÖR BARNEN" : En kvalitativ studie om hur åtta förskollärare beskriver sitt arbete med barns anknytning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Johansson; Malin Lindblom; [2020]
    Nyckelord :anknytning; relationskompetens; strategier; kompletterande och kompenserande anknytningsperson;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka några förskollärares perspektiv på anknytning mellan förskollärare och barn, samt vilken betydelse förskollärare ansåg att anknytning kan ha för barnet i förskolan. Studien använde en kvalitativ metod och genomförde åtta semistrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Anknytning under inskolningsperioden : Pedagogens roll som kompletterande anknytningsperson

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Suzanna Lozano; Alexandra Sahl; [2019]
    Nyckelord :anknytning; trygg bas; trygghet; otrygghet;

    Sammanfattning : Bakgrund Barn behöver trygghet för att utvecklas och vilja vara delaktiga i förskolans aktiviteter. Vi har valt att undersöka hur pedagoger arbetar för att etablera trygghet och en anknytning med barn under inskolningsperioden. Vi har dessutom undersökt om det förs dokumentation eller uppföljningsarbete gällande barns anknytning. LÄS MER