Sökning: "konkretisering i matematik"

Visar resultat 11 - 15 av 57 uppsatser innehållade orden konkretisering i matematik.

  1. 11. Laborativ matematik : Användningen av laborativt material i grupp och helklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Emma Gustafsson; Maja Bengtsson; [2020]
    Nyckelord :mathematics; learning; manipulatives; learn together; Matematik; lärande; laborativt material; lära tillsammans;

    Sammanfattning : Laborativ matematik har funnits som arbetsmetod inom matematikundervisningen under lång tid och har varit föremål för många diskussioner. Med en litteraturstudie var vårt syfte att undersöka vad forskning säger om att arbeta med laborativt material i grupp och i helklass med utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 12. Hur lärare konkretiserar matematik i årskurs 1 : En intervju- och observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Linn Danielsson; [2020]
    Nyckelord :Digitala resurser i matematik; Konkret material; Matematikundervisning i årskurs 1; Laborativt arbetssätt i matematikundervisning;

    Sammanfattning : Studiens huvudsyfte är att undersöka hur lärare gör matematikundervisningen konkret för elever i årskurs 1, samt vilka verktyg de utnyttjar vid konkretisering av ämnet. Studien undersöker även vad lärare har för uppfattning om konkret material och andra konkretiserande verktyg samt hur synen på detta påverkar valet av arbetssätt. LÄS MER

  3. 13. Lärares argument för användning av olika undervisningsmaterial i matematikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karin Sellén; [2020]
    Nyckelord :matematik; lärares argument; undervisningsmaterial och läromedel.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks lärares argument för användning av olika läromedel i matematikundervisningen i årskurs 1-3. För att få fram lärares argument gjordes en datainsamling genom intervjuer av sju lärare. De olika läromedel som berördes var läroböcker, digitala verktyg och laborativt material. LÄS MER

  4. 14. Konkretisering inom algebra -En undersökning om två lärares arbete med konkretisering och laborativt material

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nury Marim Antwan; [2020]
    Nyckelord :Konkretisering; Konkret- och laborativt material; abstrakt tänkande; algebra; ekvationer; förstagradsekvationer;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur två lärare använder konkretisering inom algebra och laborativt material för att öka elevernas förståelse om förstagradsekvationer i årskurs 6. Undersökningen är gjord med hjälp av semistrukturerade intervjuer samt klassrums-observationer som baseras på en kvalitativ undersökning. LÄS MER

  5. 15. En kvalitativ studie om laborativt material i matematikundervisningen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Amanda Sundqvist; [2019-07-01]
    Nyckelord :Laborativt material; Matematik; Läraren; Konkretisering; Konkret; ;

    Sammanfattning : Ofta upplever elever i grundskolan att textuppgifter i matematikläromedel är för abstrakta. Ge- nom att konkretisera dessa uppgifter genom laborativt material kan eleverna utveckla sin för- ståelse att se sambandet mellan konkret och abstrakt innehåll. LÄS MER