Sökning: "konkretisering i matematik"

Visar resultat 16 - 20 av 57 uppsatser innehållade orden konkretisering i matematik.

  1. 16. Konkret laborativt material i matematikundervisning : Synliggörande av det matematiska innehållet tal i bråkform med hjälp av konkret laborativt material i år 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Lisa Andersson; [2019]
    Nyckelord :konkret material; konkretisering; tal i bråkform; variationsteori.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare med hjälp av konkret laborativt material kan synliggöra det matematiska innehållet tal i bråkform i matematikundervisningen i år 4–6. Bakgrunden till studien är omdiskuterade resultaten i matematik som svenska elever fått i PISA och TIMMS samt ett intresse för hur konkret material på ett gynnsamt sätt kan användas i matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 17. Förståelsegapet mellan det konkreta och abstrakta - hur gör vi?En kvalitativ studie om hur speciallärare kan bidra till att utveckla matematikundervisning

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Maria Bjernevik Lindsjö; Ann-Sofi Gerhardsson; [2019]
    Nyckelord :Inkludering; konkretisering; låga prestationer i matematik; representationer; undervisningsstrategier; verbalisering; visualisering;

    Sammanfattning : I kölvattnet av de olika kunskapsmätningarna, TIMMS, PISA och de nationella proven, blossar heta diskussioner upp gällande matematikundervisningen och dess utformning, både i Sverige och utomlands. Internationella studier visar att låga prestationer i matematik är ett komplext fenomen, därför behöver matematiklärare och speciallärare samarbeta med utvecklingen så att matematikundervisningen kan möta den stora variationen av olikheter bland eleverna och samtidigt stödja elevernas abstrakta tänkande. LÄS MER

  3. 18. Konkret material i matematik : Hur ser elever på det?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lena Carrasco; [2018]
    Nyckelord :konkret material; laborativt material; matematik; årskurs fyra till fem; elevers syn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera vilken syn sju elever i årskurs fyra och fem har på konkret material i matematikundervisningen. Metoden som användes för att samla in data var sju semistrukturerade elevintervjuer. LÄS MER

  4. 19. Laborativ matematik i grundskolan : Ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Mimmi Tinglöf; [2018]
    Nyckelord :Laborativ matematikundervisning; laborativt arbetssätt; konkretisering; inställning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är undersöka hur lärare arbetar med laborativt material, vilken inställning de har till arbete med laborativt material och i vilket syfte de använder det. Studien utgår från två frågeställningar; Hur arbetar lärare med laborativt material inom matematikämnet i grundskolan?  På vilket sätt anser lärare att laborativt material främjar inlärningen i och förståelsen för ämnet?   I denna studie har två datainsamlingsmetoder använts för att undersöka mina frågeställningar, metoderna är enkäter och intervjuer. LÄS MER

  5. 20. Bråkigt i matematikläromedel : En komparativ studie mellan svenska och maltesiska matematikläroböcker i årskurs 4 med fokus på hur tal i bråkform presenteras och konkretiseras

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lidia Weiderling; [2018]
    Nyckelord :Fractions; Mathematics; Didactics; Teaching; Comparative study; Textbook analysis; Sweden-Malta; Bråktal; Matematik; Didaktik; Läromedelsanalys; Konkretisering; Jämförelsestudie; Sverige-Malta;

    Sammanfattning : The aim of this study is to compare two Swedish and two Maltese textbook series in mathematics in the Swedish grade 4 from a mathematical didactic perspective, focusing on how fractions is presented, such as for instance as a number, part of a whole, part of a number, division as a metaphor or a scale, and visualized. The study is based on a comparative approach in which the teaching materials analysed represents their respective countries and schools. LÄS MER