Sökning: "konkretisering i matematik"

Visar resultat 21 - 25 av 57 uppsatser innehållade orden konkretisering i matematik.

  1. 21. Kan musikundervisning gynna matematikinlärning? : En konsumtionsuppsats om hur musikutövande över tid kan stärka matematiska förmågor.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jennie Jakobsson; Richard Lindroos; [2018]
    Nyckelord :Skola; undervisning; didaktisk kontext; musik; musikutövande; matematik; matematikförmågor; spatial temporal reasoning; explicit; implicit; multipla intelligenser; ämnesöverskridande; ämnesövergripande; ämnesintegrerat.;

    Sammanfattning : Denna uppsats granskar forskning som gjorts kring kopplingar mellan musik och matematik i en didaktisk kontext och diskuterar hur sådana kopplingar kan användas i musikundervisning i årskurs 1–6 för att förbättra elevers matematikkunskaper. Syftet är att belysa likheter mellan musik och matematik och ta reda om och i så fall hur en konkretisering av och ett fokus på dessa likheter kan gynna elevers lärande i matematik. LÄS MER

  2. 22. Lärares användning av matematiska begrepp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emilia Nilsson; Michelle Ljunggren; [2017]
    Nyckelord :arbetssätt; konkretisering; matematikundervisning; matematiska begrepp; verklighetsförankring;

    Sammanfattning : Synen på hur matematiska begrepp bör användas i klassrummet skiljer sig, både i forskarvärlden och i skolvärlden. Det finns forskning som förespråkar att korrekta matematiska begrepp ska användas i undervisningen men det finns också forskning som menar att det inte är fel att använda vardagliga synonymer till vissa matematiska begrepp. LÄS MER

  3. 23. Laborativ matematikundervisning : För en mer varierad undervisningsform

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Elina Nyberg; [2017]
    Nyckelord :Laborativ matematikundervisning; konkretisering; varierad undervisning; tyst räkning;

    Sammanfattning : Då matematikundervisningen i den svenska skolan domineras av tyst räkning i lärobok är studiens syfte att undersöka om en mer varierad undervisning med laborativt arbetssätt skulle leda till att elever utvecklar djupare kunskaper. Studiens frågeställningar är: Hur påverkar ett laborativt arbetssätt elevernas kunskapsutveckling i jämförelse med en teoretisk matematikundervisning? Hur påverkar ett laborativt arbetssätt elevers inställning till matematikämnet? Hur ställer sig lärare till laborativ matematikundervisning? Tre datainsamlingsmetoder kommer att användas för att undersöka frågeställningarna: Enkät, undersökning med experimentell design och intervju. LÄS MER

  4. 24. Modersmålets vara eller inte vara i matematikundervisning : En fallstudie om lärares och elevers upplevelser av modersmålsanvändning i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Tanja Hagman; [2017]
    Nyckelord :matematik; undervisning; modersmål; andraspråkselever; matematiskt språk; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Forskning har visat att andraspråkselever får problem med matematiskt språk, begrepp som används i matematiken och uppgifter som inkluderar läsning av text för att kunna lösa dessa. Forskning har också visat att andraspråkselever som använder modersmål i matematikundervisningen ofta når större framgång eftersom begrepp lärs in i en kontext och därmed effektivare än inlärning på ett nytt språk. LÄS MER

  5. 25. Hur undervisningen i matematik avspeglas i elevers förståelse av subtraktionsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Åsa Engman; [2016]
    Nyckelord :Subtraction; strategies in subtraction; concretization; variation; aids.; Subtraktion; subtraktionsstrategier; konkretisering; variation; hjälpmedel.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how the teaching of mathematics is reflected in the students' understanding of the concept of the subtraction. The empirical data is based on observations in the classroom and student interviews. LÄS MER