Sökning: "concretization"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade ordet concretization.

  1. 1. Data Misinterpretation: A Consequence of Data Structure? : A Cognitive Imperfection and Its Economic Implications

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Internationella Handelshögskolan

    Författare :Balázs Faragó; Joakim Ben David; [2023]
    Nyckelord :Data Misinterpretation; Behavioural Economics; Policy Decision-Making; Cognitive Bias; Convex Hull; Agent-Based Computational Economics;

    Sammanfattning : This study examines the claim that individuals misinterpret the mean of a dataset (displayed as a scatterplot) more when the convex hull of the dataset is less representative of the data. In addition, this study also tests whether outliers in the data can predict the magnitude of error that individuals make in interpreting the mean of the dataset. LÄS MER

  2. 2. Lönsamhet i skogsmarksgödsling för privata markägare i norra Sverige : en jämförelse av lönsamheten i två olika gödslingsstrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Carl Sköld; [2023]
    Nyckelord :annuitet; gödsling; Internränta; Klimatsmart; Koldioxid; Miljö; nettonuvärde; Privat skogsägare; Skogsbruk;

    Sammanfattning : Idag involveras åtskilliga sektorer inom bioekonomin med skogsråvaran som bas, bland annat sektorer inom textilier, konstruktion, biopharma och kemikalier. Den globala efterfrågan på skogsråvaran är hög. LÄS MER

  3. 3. Formativ bedömning i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet : En kvalitativ studie om idrottslärares möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Marschall Valadi-Sumesaraie; Erik Pahlberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter och hinder gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa upplever kring formativ bedömning samt vilka formativa strategier som främst kommer till uttryck i deras undervisning. Studiens material omfattar 6 lärarintervjuer som analyseras med hjälp av en tematisk analys och sätts i förhållande till tidigare forskning, skolans styrdokument och formativ bedömning såsom den definieras av utbildningsforskaren Dylan Wiliams. LÄS MER

  4. 4. ”Det är ju svårt att inte arbeta med det när man är på en plats med så mycket historia” : En intervjustudie om fem lärares användning av lokalhistoria i årskurs 4–6 i Ronneby kommun

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Hanna Hjortskull; [2023]
    Nyckelord :Lokalhistoria; undervisning; mellanstadium; Ronneby; learning by doing; lilla historien;

    Sammanfattning : This study was done with the aim of seeing what space local history gets in the teaching of some selected middle school teachers in Ronneby municipality and what didactic considerations the teachers make in this work. Local history opens for collaboration with other institutions in society such as museums and associations, does the interviewed teachers have any experience with that and what are their thoughts on these collaborations? For the study, a qualitative interview study was chosen with five teachers  working in fourth-sixth grade in Ronneby municipality. LÄS MER

  5. 5. Lärares didaktiska val kring muntlig undervisning i ordförståelse : En intervjustudie i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Hansson Gapinski; Olivia Kullenberg; Malin Linnér; [2023]
    Nyckelord :Verbal teaching; didactic choices; word comprehension; language development; choice of words; repetition; concretizing; and dialogue.; Muntlig undervisning; didaktiska val; ordförståelse; språkutveckling; ordval; upprepning; konkretion och dialog.;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är att ge eleverna förutsättningar att leva i ett föränderligt samhälle och att lära ut språk som gör att de kan delta i olika samhällsfrågor. Syftet med studien är att undersöka vilka didaktiska val lärare gör vid muntlig undervisning för att utveckla elevernas ordförståelse. LÄS MER