Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Några särskilt intressanta teman : en reflexiv tematisk analys om hur särskilda intressen kan främja inkluderande undervisning för förskolebarn med särskilda rättigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Linnéa Wahlund Hansson; [2023]
    Nyckelord :Särskilda intressen; Särskilda rättigheter; Inkludering; Reggio Emilia; Konstruktionistiskt perspektiv på lärande; Reflexiv tematisk analys; Förskola;

    Sammanfattning : Särskilda intressen som fenomen är vanligt bland annat hos individer med autism (i autismspektrumtillstånd) och ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Autism, ADHD och annat som kan ingå i var och ens funktionsvariant, kan om det ingår för förskolebarn medföra att pedagoger anser att barnet har särskilda rättigheter. LÄS MER

  2. 2. Skönlitteratur för barn i förskolan : En analys av genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Josefin Erlandsdotter; Linn Windelius; [2021]
    Nyckelord :Barnlitteratur; förskola; genus; könsfördelning; könsstereotyper;

    Sammanfattning : Att ge alla barn rättvisa möjligheter för sin utveckling oberoende av kön är ett av målen i förskolan. Denna studie har undersökt hur genus gestaltas i barnböcker i förskoleverksamheten genom både en kvantitativ och en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  3. 3. Pedagogisk dokumentation – ett verktyg för verksamhetsutveckling? : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver sitt arbete med pedagogisk dokumentation i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mimmi Klingstam; Julia Lethenström; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Pedagogisk dokumentation; reflektion; verksamhetsutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ undersökning där syftet var att undersöka hur åtta förskollärare beskriver sitt arbete med pedagogisk dokumentation i förskolan. Data har samlats in genom semi-strukturerade intervjuer. Studien grundar sig i ett konstruktionistiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. "Då är det ju bra att ha en manlig arbetskamrat" : En kvalitativ studie med kvinnliga pedagoger om förväntningar på, och föreställningar om, män i förskolans verksamhet utifrån ett genusteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johan Yttergren; [2019]
    Nyckelord :förväntningar; genussystem; hierarkisk ordning; isärhållande; män i förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med en ökad förståelse för vad män uppfattas bidra med i arbetet med barnen och i arbetslaget, och därigenom synliggöra normer om män i förskolan. Studien är kvalitativ och utfördes genom att intervjua fem kvinnliga förskollärare och två kvinnliga barnskötare från sex förskolor, varav fem kommunala och en privat förskola, i mellersta Sverige. LÄS MER

  5. 5. Normer på väggarna - En kvalitativ studie av bilder på förskolans hallväggar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lerzan Dagli; [2019]
    Nyckelord :förskola hallvägg; Institution; konstruktionistiskt perspektiv.;

    Sammanfattning : Förskolans hall är en plats där barn, vårdnadshavare och förskolepersonal träder in, passerar, lämnar och använder på olika sätt. Därmed sker möten i hallen mellan hem och förskola, mellan vårdnadshavare och personal och mellan vuxna och barn. LÄS MER