Sökning: "konsumtion av ideal"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden konsumtion av ideal.

  1. 1. Livet utanför samhällets trygga murar : - En hermeneutisk studie om att hoppa av samhället i senmodern tid

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Hanna Nordh; [2023]
    Nyckelord :socialt tillbakadragande; flytande modernitet; konsumtion; ensamhet; vildmarken; självreflektion; hermeneutik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker människors upplevelser av ayy hoppa av samhället som ett resultat av fenomen som kännetecknar dagens senmoderna samhälle. Prestation, konsumtion och individualisering har kommit att bli ledord för livet i det senmoderna västerländska samhället, men det är inte alla som kan leva upp till samhällets snäva ideal av att vara en framgångsrik och lyckad individ. LÄS MER

  2. 2. Det vita snuset, wellness och femininiteter : en semiotisk bildanalys av hur wellness och femininiteter framställs och konstrueras för att marknadsföra vitt snus på Velo, ZYN och Loops Instagram-konton

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tilde Strömberg Rye; Hanna Thomasson Dykert; [2023]
    Nyckelord :Wellness; Instagram; vitt snus; femininitet; postfeminism; Social Sciences;

    Sammanfattning : B-uppsatsen, Det vita snuset, wellness och femininiteter - En semiotisk bildanalys av hur wellness och femininiteter framställs och konstrueras för att marknadsföra vitt snus på Velo, ZYN och Loops Instagram-konton, är skriven av Hanna Thomasson Dykert och Tilde Strömberg Rye i ämnet Medie- och Kommunikationsvetenskap, vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet. Uppsatsens huvudsakliga syfte är att studera hur företagen Velo, Loop och ZYN använder och representerar femininiteter och wellness, kopplat till sina vita snusprodukter, på Instagram. LÄS MER

  3. 3. Om att höra ekon från modets värld -- och om att svara själv : konstruktionen av den ideala medelklasskvinnan mellan hemideologi och konsumtion i det sena 1800-talets Sverige

    Master-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Agnes Holmberg; [2023]
    Nyckelord :mode; genus; respektabilitet; ideal; kropp; moral; skönhet; hälsa; behag; kommodifierad kvinnlighet; medelklass; hemideologi; rådgivningslitteratur; modemagasin; History and Archaeology;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to study how the ideal middle-class femininity was constructed through fashion in late 19th century Sweden. Fashion have often been studied through the construction of gender, but this study aspires to show how fashion history also can be enriched when combined with closely related fields such as history of the body and of women’s morality. LÄS MER

  4. 4. Livet utanför samhällets trygga murar : - en hermeneutisk studie om att hoppa av samhället i senmodern tid

    M1-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Hanna Nordh; [2023]
    Nyckelord :socialt tillbakadragande; flytande modernitet; konsumtion; ensamhet; vildmarken; självreflektion; hermeneutik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker människors upplevelser av att hoppa av samhället som ett resultat av fenomen som kännetecknar dagens senmoderna samhälle. Prestation, konsumtion och individualisering har kommit att bli ledord för livet i det senmoderna västerländska samhället, men det är inte alla som kan leva upp till samhällets snäva ideal om att vara en lyckad individ. LÄS MER

  5. 5. Kärlek genom konsumtion : Lanseringen och legitimeringen av Alla Hjärtans dag i Sverige 1956–1971

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer

    Författare :Sofia Hållsten; [2023]
    Nyckelord :Valentine’s day; advertising history; Americanization; consumption; commercialism; Alla Hjärtans dag; reklamhistoria; NK; amerikanisering; konsumtion; kommersialism;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how the holiday Valentine’s day was introduced in Sweden during the 1950’s. The essay reviews the topic from the field of economic history, with focus on advertising history in Sweden during the first half of the 20th century. LÄS MER