Sökning: "kostnader i butik"
Visar resultat 16 - 20 av 23 uppsatser innehållade orden kostnader i butik.
16. Distribution från butik till slutkonsument
Kandidat-uppsats, JTH, Industriell organisation och produktionSammanfattning : Syftet med examensarbetet är att på lång sikt minska ett företags kostnader för transport från butik till slutkonsument. För att uppnå detta syfte är följande frågeställningar besvarade i examensarbetet: Vad kostar företagets transportlösning i nuläget? Vad kostar det att anlita ett externt transportföretag för att sköta alla transporter till slutkonsument, och vad kommer att förändras, jämfört med nuläget? Vad blir kostnaden om det externa transportföretaget även tillhandahåller konsolideringspunkter, alltså en terminal för uppsamling av gods, i de städer där företaget har fler än en butik, och vad kommer att förändras, jämfört med nuläget? I examensarbetet finns ett beslutsunderlag bestående av två delar. LÄS MER
17. Ekonomistyrning inom modeinriktad detaljhandel - En fallstudie om MQ
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Budget är ett styrinstrument som har fått utstå en hel del kritik, bland annat för att vara ett föråldrat styrsätt och ett slöseri med företagets resurser. Trots detta så är det idag det mest använda styrinstrumentet för företag i beklädnadsbranschen. LÄS MER
18. Utvärderingsmodell för förpackningar och dess hantering i dagligvaruhandeln : – en jämförelse av ergonomi-, miljö- och logistikparametrar
Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)Sammanfattning : Companies become more and more aware of the added values of the packaging. A well chosen and developed packaging can reduce the costs for the companies through reduced costs for transports, reduced quantity of waste and discards and increased goodwill for example. LÄS MER
19. Box vs styck : Ett beslutsunderlag till Stadium AB gällande styckhantering i distributionslagret som alternativ till boxar
Magister-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Stadium AB är ett av de största detaljhandelsföretagen i Sverige, som designar, köper och säljer sportutrustning samt sportmodeprodukter. I Stadiums butiker säljs både produkter från märkesleverantörer, exempelvis Adidas och Nike, samt varumärken med egen design, exempelvis SOC, 4D och Everest. LÄS MER
20. ”Jag chansar den här gången...” : En studie av eventuella negativa konsekvenser för detaljister med egna märkesvaror och konsumenters attityd kring egna märkesvaror
Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Problem: Egna märkesvaror, EMV, har på senare år tagit upp konkurrensen med de mer traditionella märkesvarorna, LMV, och därmed befäst detaljisters makt inom dagligvaruhandeln. Detaljister anser att EMV är ett komplement till LMV där de kan erbjuda snarlik kvalité till lägre pris och samtidigt öka kundlojalitet. LÄS MER