Sökning: "kreativt språk"

Visar resultat 11 - 15 av 61 uppsatser innehållade orden kreativt språk.

  1. 11. Den fantastiska konserten : En studie som beskriver ljudskapande intra-aktioner mellan barn och materialiteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Alexandros Katsimenis; Ellinor Karlsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var genom ett posthumanistiskt perspektiv tolka och beskriva enljudskapande iscensättning på en förskola. Genom att utgå ifrån begreppet ljudskapande iställetför musikskapande öppnades möjligheter för en förståelse för att alla ljud är eller kan varamusik. LÄS MER

  2. 12. The Effectiveness of Creative Writing for Motivating and Developing VocabularyAcquisitions in the ESL Classroom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Manh Duong; Hadi Berro; [2022]
    Nyckelord :Motivation; Motivating; Student engagement; Vocabulary; Vocabulary learning; Vocabulary acquisition; Creative writing; CW.;

    Sammanfattning : This study investigates the effectiveness of adopting a Creative Writing method to motivate and develop vocabulary learning in an ESL/EFL (English as a second language/English as a foreign language) context. This research also investigates the effectiveness of adapting CW as a teaching method and its approaches for facilitating vocabulary learning for upper-secondary English students. LÄS MER

  3. 13. Lärares attityder till grannspråksundervisning : en kvantitativ studie bland svensklärare i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Forsberg; [2022]
    Nyckelord :grannspråk; grannspråksundervisning; nordiska språk; semikommunikation; nordisk identitet; nordisk språkgemenskap; Nordiska rådet; attityder;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt mellanstadielärares attityder till grannspråksundervisning med ett syfte att belysa den roll som skolan har för att bevara det nordiska språkutrymmet. Genom inspiration från Nordiska rådets strävan om att bevara en nordisk språktradition gjordes en kvantitativ undersökning där 37 lärare sa sitt om grannspråk i svenskundervisningen. LÄS MER

  4. 14. Metoder för att anpassa undervisningen i modernaspråk för särskilt begåvade elever genomdifferentiering, berikning och/eller acceleration : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anna Belin; [2022]
    Nyckelord :särskilt begåvade elever; moderna språk; gifted; gifted students; acceleration; enrichment; differentiation; modern languages;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att fördjupa kunskapen om särskilt begåvade elevers behov avanpassningar, och att, genom att läsa tidigare forskning, hitta metoder och strategier för attanpassa undervisningen för särskilt begåvade elever i högstadiet, genom användning avexempelvis differentiering, berikning och/eller acceleration, främst i ämnet moderna språk.Resultatet av mina sökningar visar att det finns många beprövade sätt att differentieraundervisning på som gynnar särskilt begåvade elevers inlärningssätt, bland annat genomindividuella instruktioner, nivågrupperingar av olika slag samt anpassad- och/ellerkomprimerad/utökad läroplan. LÄS MER

  5. 15. Bildlärares normkritiska arbete i de lägre åldrarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Christofer Persson; [2022]
    Nyckelord :Bild; Genus; Bildlärare; Normkritiskpedagogik; skolanstidigare år;

    Sammanfattning : Jag har intervjuat bildlärare i de lägre åldrarna i syfte att få syn på hur dessa arbetar med normer och genus i bildämnet. Det står i styrdokumenten för grundskolans tidigare år att läraren skall arbeta kritiskt med normer och könsmönster, men det är inte utskrivet i de centrala målen för bildämnet i de tidigare åren utan dyker upp först i målen för högstadiet. LÄS MER