Sökning: "kultur kompetent"
Visar resultat 11 - 15 av 47 uppsatser innehållade orden kultur kompetent.
11. Nytt språk i nytt land : En studie om hur förskollärare med flerspråkiga barns svenska språk och modersmål
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares arbete med barns språk i förskolan och specifik undervisning av barn med annat modersmål än svenska. Detta examensarbete bygger på en didaktisk och kvalitativ studie där sju förskollärare intervjuas från tre olika förskolor. LÄS MER
12. How to develop financial services by incorporating a job-centric approach
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : The financial industry is and have been going through a transformation due to digitalisation and globalization, recently breaching the long unaffected investment banking sector. Together with the implementation of the MiFID II regulation, which has been a catalyst for investment banks, this has led to increasing competition in the sector. LÄS MER
13. Specialpedagogers arbete med skolutveckling
Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : AbstractBakgrunden till föreliggande studie är att skolutveckling är ett område som ofta prioriteras bort för specialpedagoger framför andra specialpedagogiska arbetsuppgifter som undervisning enskilt eller i grupp, dokumentation eller andra administrativa arbetsuppgifter. Detta gjorde mig intresserad av att undersöka hur specialpedagogens kunskaper kommer till användning inom skolutveckling. LÄS MER
14. Förskollärarkompetenser och barns utveckling och lärande : En kvalitativ studie om yrkeskompetenser i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka förskollärares syn på yrkeskompetenser som kan främja barns utveckling och lärande. Nio verksamma förskollärare på sju olika förskolor i Sverige har intervjuats och intervjumaterialet har analyserats utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER
15. Organisation av stödundervisning i matematik ur ett skolledarpespektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med vår studie är att få en fördjupad förståelse för vilka faktorer som kan påverka skolledares möjligheter att säkerställa alla elevers rätt till likvärdig utbildning, hur de sedan organiserar stödundervisningen i matematik och hur det påverkar den specialpedagogiska verksamheten på skolorna. För att uppfylla syftet genomfördes åtta semistrukturerade intervjuer med skolledare inom ramen för en kvalitativ ansats. LÄS MER