Sökning: "kumulativ forskning"
Visar resultat 11 - 15 av 39 uppsatser innehållade orden kumulativ forskning.
11. Ska vi splitta? : En kvantitativ studie om överavkastning innan annonsering av svenska aktiesplittar
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : En aktiesplit delar en befintlig aktie till flera och priset för varje aktie delas proportionerligt efter splitfaktorn. Där 1 aktie för 100 kr kan bli 2 aktier för 50 kr, det totala börsvärdet för företaget blir oförändrat, men priset per aktie blir lägre. LÄS MER
12. Högteknologiska förvärv, värdeskapande eller inte? : En eventstudie på svenska bolag
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Den här uppsatsen undersöker ifall högteknologiska förvärv är värdeskapande eller inte i Sverige. I tidigare forskning råder det skiljaktiga meningar huruvida företagsförvärv är värdeskapande överhuvudtaget. I högteknologiska bolag är innovation och kunskap centralt vilket kan påverka framgången för förvärv. LÄS MER
13. Free float och marknadsreaktionen vid annonsering av kvartalsrapporter : En studie av svenska noterade bolag
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om det finns en effekt av free float på avvikelseavkastning vid publicering av kvartalsrapporter på den svenska aktiemarknaden. Urvalet består av A- och B-aktier noterade på Nasdaq Stockholm som studeras under Q2, Q3och Q4 år 2020. LÄS MER
14. Underreaktion och marknadseffektivitet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka huruvida ”post-earnings-announcement drift” sker för företagen på OMXS30-indexet. För att testa detta konstrueras en eventstudie som avser att testa om den kumulativa oväntade medelavkastningen skiljer sig från noll i olika tidsperioder före och efter företagen har publicerat kvartalsrapporter. LÄS MER
15. Marknadens reaktion vid vinstvarningar : Har informationsinnehåll och företagsstorlek effekt?
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka den svenska kapitalmarknadens reaktion vid vinstvarningar samt huruvida det kan observeras en skillnad baserat på informationsinnehåll i vinstvarningar och företagsstorlek. Urvalet består av 143 observerade vinstvarningar som utfärdats av svenska börsnoterade bolag under 2013–2019. LÄS MER