Sökning: "kurs matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 85 uppsatser innehållade orden kurs matematik.
1. Pedagogers uppfattning om förändrade förutsättningar i kurs- och timplan för teknikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Teknikämnet har varit obligatoriskt i svensk grundskola i 30 år och det har fattats ett antal politiska beslut genom åren för att lyfta teknikämnets status. Har dessa politiska beslut gett resultat för hur undervisningen i skolan går till eller vad är lärarnas uppfattningar kring vad som faktiskt påverkar undervisningen i klassrummet? Denna studie vill undersöka hur lärare upplever att deras teknikundervisning påverkas i samband med förändringar i kursplan eller timplan samt om det spelar någon roll om teknikämnet har fått en egen post på schemat eller ej för dessa upplevelser. LÄS MER
2. Man behöver arbeta med likvärdighet när man betygssätter : En kvalitativ intervjustudie om hur gymnasielärare i matematik arbetar och resonerar för att göra en likvärdig betygssättning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur gymnasielärare i matematik resonerar och arbetar med rättssäker betygssättning. Sex lärare från två städer har intervjuats om bedömning och betygssättning och utifrån dessa intervjuer har tre teman hittats. LÄS MER
3. Hur digitala verktyg påverkar studenters motivation till att lära sig matematik
Kandidat-uppsats, KTH/DatavetenskapSammanfattning : Den tekniska utvecklingen har gått fort framåt det senaste århundradet och nu använder vi datorer nästan hela tiden för att förenkla våra liv. Som ingenjörsstudenter lär vi oss matematik bland annat för att kunna fortsätta utvecklandet av datorerna men själva matematikundervisningen har knappt förändrats det senaste århundradet. LÄS MER
4. SPECIALPEDAGOGERS STRATEGIER FÖR ATT SKAPA LÄRANDEMILJÖER FÖR VUXNA MATEMATIKELEVER
Magister-uppsats, Stockholms universitet/FinskaSammanfattning : Syftet med denna studie är att lyfta fram de gemensamma problem (vuxen)elever har kring förnyade matematikstudier, samt hur dessa problem kan bearbetas med lärandemiljö, planering och specialpedagogisk insats. De olika undervisningsstrategierna specialpedagoger använder för att stödja självförtroendet och inlärandet hos elever med inlärningssvårigheter inom matematik diskuteras. LÄS MER
5. - De handlar om att vi i Sverige släpar efter teknikmässigt… : En kvalitativ studie om lärares syn på programmering i gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärarens uppfattning om programmering i gymnasiet med fokus på vilka fördelar eleverna har av programmering. För att finna svar på syftet kommer följande frågeställningar att användas till arbetet. LÄS MER