Sökning: "kvalitativa intervjuer med modersmålslärare"

Visar resultat 11 - 15 av 61 uppsatser innehållade orden kvalitativa intervjuer med modersmålslärare.

  1. 11. Arbetssätt inom läsutveckling för elever med svenska som andraspråk i årskurs 1–3 : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Elin Ehn; Jenny Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Läsutveckling; svenska som andraspråk; SVA; klasslärare; arbetssätt; modersmål; modersmålsstöd.;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie lyfts klasslärares arbetssätt för elever med svenska som andraspråk i årskurs 1–3. Syftet är att öka kunskapen om vilka arbetssätt som klasslärare använder inom läsutveckling för elever med svenska som andraspråk. LÄS MER

  2. 12. ”Vi överlämnar en elev- inte ett resultat” : En empirisk studie om hur sva-lärare, speciallärare och specialpedagoger möter nyanlända elever på högstadiet samt vilket stöd som sätts in vid upptäckt av läs- och skrivsvårigheter.

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kalle Lundmark; Emma Lund; [2022]
    Nyckelord :Nyckelord: läs- och skrivsvårigheter; nyanlända elever; semistrukturerade intervjuer; sociokulturell teori; specialpedagogiska perspektiv; språk- och kunskapsutvecklande arbete;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att ge ökade kunskaper om nyanlända elever med läs- och skrivsvårigheter. Genom tio kvalitativa intervjuer med speciallärare, specialpedagoger och sva-lärare är syftet att skapa kunskap kring hur arbetet med nyanlända elever ser ut. LÄS MER

  3. 13. Motivationens effekt på språkinlärning hos eleven : Hur olika motivationsverktyg kan stimulera elevers inlärningsprocess ur ett motivationsteoretiskt prespektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zeinab Aljumaily; Bushra Fayrooz; [2022]
    Nyckelord :Motivations faktors; mother tongue teaching; fram factor; internal and external motivation.; Motivationsfaktorer; modersmålsundervisning; ramfaktorer; inre och yttre motivation.;

    Sammanfattning : Forskning visar att motivation är betydelsefullt för elevers inlärningsprocess och skolresultat. Med detta som utgångspunkt är syftet med denna underesökning att undersöka vilka orsaker som finns till bristande motivation hos eleverna i samband med modersmålsundervisningen samt vad lärare kan göra för att höja elevernas motivation i deltagandet av modrsmålsundervisningen. LÄS MER

  4. 14. Att använda cirkelmodellen i modersmålsundervisning : Villkor för en effektiv praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Rasha Ibrahim; Sarah Ibrahim; [2022]
    Nyckelord :Cirkelmodellen; effektivt användande; modersmålsundervisning; skriv- och språkutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka en grupp modersmålslärares upplevelser av möjligheterna att genomföra cirkelmodellen som ett effektivt arbetssätt för att utveckla eleverna skrivförmåga trots en tydlig och väldokumenterad tidsbrist i ämnet i förhållande till kunskapskraven. Den teoretiska utgångspunkten som har legat till grund för den här studien är genrepedagogiken. LÄS MER

  5. 15. Flerspråkighet i förskolan : Hur förskollärare undervisar och inkluderar flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nina Zand; Patrik Lantz; [2022]
    Nyckelord :förskolan; flerspråkig; modersmålslärare; förskollärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning I det här arbetet undersöks modersmåls- och förskollärares metoder och uppfattningar kring undervisning och inkludering av flerspråkiga barn i förskolan. En tilltagande andel av Sveriges befolkning kommer från andra platser och därför har annat modersmål än svenska (Kåreland 2011, s. 133). LÄS MER