Sökning: "kvalitet på förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 216 uppsatser innehållade orden kvalitet på förskolan.
1. Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och få en bild av hur det systematiska kvalitetsarbetet utförs på olika förskolor och hur det påverkar kvaliteten för en likvärdig förskola. Problemet som vi studerat är att det är stor tolkningsbarhet av styrdokumenten på förskolan vilket påverkar utbildningen. LÄS MER
2. "Att få med alla på tåget" : En kvalitativ studie kring hur rektorer i sin ledarroll organiserar och följer upp det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna studie syftar till att bidra till en ökad förståelse kring hur rektorer i sin ledarroll organiserar och planlägger, samt följer upp det systematiska kvalitetsarbetet i deras verksamma förskolor. Studien är byggd på en kvalitativ forskningsmetod, där den empiriska insamlade datan består av genomförda intervjuer med rektorer. LÄS MER
3. Förskollärarens kollegiala ledarskap : En fenomenologisk studie om förskollärares upplevda erfarenheter av att leda det pedagogiska arbetet i arbetslaget
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : I den svenska förskolan arbetar förskollärare, barnskötare och annan personal tillsammans i arbetslag. För att höja förskoleverksamhetens pedagogiska kvalitet genomfördes 2010 en reform som innebar en förändring av det gemensamma arbetslagsansvaret som rått i svensk förskola i över fyrtio år. LÄS MER
4. Meningsfull fritid för alla?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att öka kunskap och förståelse för hur tolkningen av begreppet meningsfull fritid kan inverka på undervisningen i fritidshemmet. Med vår studie vill vi undersöka om det finns skillnader och/eller likheter i hur personer som arbetar i fritidshemsverksamheter tolkar begreppet meningsfull fritid i relation till sin yrkesroll. LÄS MER
5. Har en förändrad organisation gett effekt på förskolans kvalitet? En fallstudie i Trollhättan
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur en förändrad skolorganisation påverkat förskolans och skolans kvalitet. Teori: I studien används programteori för att söka efter mekanismer som påverkat förändringen samt teori om praktikarkitektur för att förstå kontexten. LÄS MER