Sökning: "kvantitativ metod pedagogik skola"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden kvantitativ metod pedagogik skola.

  1. 1. Rastverksamhet : Ökar elevernas trygghet av rastverksamhet?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anton Landgren; Christopher Myrman; [2021]
    Nyckelord :Rastverksamhet; trygghet; planerad aktivitet; strategier inom konflikthantering; rasten som social arena; orsak till konflikt; närvarande pedagoger;

    Sammanfattning : Syfte Syftet till den valda studien är att undersöka om rastverksamheten kan bidra till ökad trygghet på skolgården hos eleverna. Metod I vår studie utgår vi ifrån en kvantitativ metod med ett positivistiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Personalens attityder till och kunskaper om särskilt begåvade elever och lärarnas undervisning i en kommun

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sofie Lökholm; [2020-01-13]
    Nyckelord :Särskild begåvning; gifted; acceleration; berikning; mentorskap; nivågruppering; kvantitativ; enkät; explorativ faktoranalys; kritisk realism; teorier om särskild begåvning;

    Sammanfattning : Syfte: Det finns en begränsad forskning i Sverige om skolpersonalens attityder till och kunskaper om särskilt begåvade elever och lärarnas undervisning. Syftet är att med en explorativ studie med Likertskala undersöka skolpersonalens attityder till och kunskaper om särskilt begåvade elever och lärarnas undervisning i en kommun. LÄS MER

  3. 3. Vikten av verksamheternas samverkan och det kompletterande uppdraget : En studie kring förståelse om läroplanens uppdrag i skola och fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Jenniefer Brundin; Alice Lundberg; [2020]
    Nyckelord :Professions; Comprehension; Cooperation; The Complementary assignment; Policy; Yrkesgrupperna; Förståelse; Samverkan; Det kompletterande uppdraget; Policy;

    Sammanfattning : Samverkansuppdraget och fritidshemmets kompletterande uppdrag är två skilda uppdrag under en gemensam skoldag, där samarbetet är huvudfokus. Syftet med studien är att utveckla kunskap om samverkansuppdraget och fritidshemmets kompletterande uppdrag ur ett grund- och fritidslärarperspektiv inom skolans organisatoriska verksamhet. LÄS MER

  4. 4. ”Allt i allo” : En kvalitativ och kvantitativ studie om elevassistenternas yrkesroll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Shirin Shakir; [2019]
    Nyckelord :Arbetsvillkor; Elevassistent; Inkludering; KASAM; Yrkesroll;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en inblick i hur några elevassistenter upplever sina arbetsvillkor och hur deras uppdrag på skolan ser ut. Studien belyser även om och hur mycket elevassistenterna har fått vidareutbildning inom sin yrkesroll och om de upplever att de elever de stöttar uppfattar skolan meningsfull. LÄS MER

  5. 5. Etiskt rätt eller fel? Bedömningsdilemman i en skola för alla : En kvantitativ studie av ställningstaganden från speciallärar- och specialpedagogstudenter samt läraratudenter i Sverige, USA och Kina

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Franzén; Ida Striem; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Etiska dilemman är något lärare möter dagligen och detta särskilt i arbetet med elever i svårighet (Pope, Green, Johnson & Mitchell, 2009). Speciallärare och specialpedagoger ska i dessa situationer kunna bidra med stöd och handledning till lärarna (Skolverket, 2018a). LÄS MER