Sökning: "lärande objekt"

Visar resultat 1 - 5 av 118 uppsatser innehållade orden lärande objekt.

  1. 1. Hur yngre barn initierar och skapar sociala relationer med andra - En kvalitativ studie om yngre barns kamratinteraktion på förskolan. Namn: Amanda Järvinen & Anneli Andersson Program: Förskollärarprogrammet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Järvinen; Anneli Andersson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; Yngre barn; Lek; Lärande; Sociala relationer; Strategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och få kunskap om hur yngre barn ingår i sociala relationer med varandra. Studien syftar även till att studera vilka kommunikativa resurser barn använder i leksituationer när de skapar relationer med varandra. LÄS MER

  2. 2. Förlängande rörelser. En livsvärldsstudie om kroppslig vakenhet hos en grupp elevassistenter på en anpassad gymnasieskolas individuella program

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Hellqvist; [2023-11-08]
    Nyckelord :livsvärldsfenomenologi; levd kropp; horisont; relation; anpassad gymnasieskola; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syfte: Studien följer en specifik grupp elevassistenter och elever på en anpassad gymnasie skola, individuellt program. Syftet är att undersöka hur elevassistenternas samspelande arbete gestaltar sig i relation till de egna eleverna, vilket i sin tur ses som en del av elevernas förutsättningar för lärande. LÄS MER

  3. 3. Learning by Gaming : Design and Evaluation of a Serious Game to Increase Energy Literacy

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Haris Vidimlić; [2023]
    Nyckelord :Serious games; Energy Literacy; Physicalization of Data; Game Mechanics; Thematic Analysis; Serious games; Energy literacy; Fysikalisering av data; Spelmekanismer; Tematisk analys;

    Sammanfattning : This study explores the design and effectiveness of a serious board game aimed at promoting energy literacy in the context of residential energy consumption. With electricity consumption and energy conservation being highly relevant and pressing topics today, there is a growing need to address the lack of knowledge and awareness surrounding household energy consumption. LÄS MER

  4. 4. Meta-Pseudo Labelled Multi-View 3D Shape Recognition

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Fehmi Ayberk Uçkun; [2023]
    Nyckelord :3D shape recognition; 3D object classification; 3D shape retrieval; 3D object retrieval; Automatic labelling; Semi-supervised learning; Pseudo labelling; Meta Pseudo Labelling; Multi-View Convolutional Neural Networks; Shape descriptors; Multi-view representations; Deeplearning; 3D-formigenkänning; 3D-objektklassificering; 3D-formhämtning; Hämtning av 3D-objekt; Automatisk märkning; Halv-vägledd lärning; Pseudomärkning; Meta Pseudo-märkning; Multi-View Faltningsnät; Formbeskrivningar; Multi-view representation; Djupinlärning;

    Sammanfattning : The field of computer vision has long pursued the challenge of understanding the three-dimensional world. This endeavour is further fuelled by the increasing demand for technologies that rely on accurate perception of the 3D environment such as autonomous driving and augmented reality. LÄS MER

  5. 5. Perception of variety in forests in relation to reducing polygon count : Exploring human perception in computer graphics and computer graphics education

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Amani Najimudeen; [2023]
    Nyckelord :aggregates; perception; forests; computer graphics education; aggregat; mänsklig uppfattning; skogar; datorgrafikundervisning;

    Sammanfattning : By taking human perception into account in computer graphics, time and processing power may be utilised more efficiently when modelling and rendering scenes. Exploring possibilities for reducing the complexity of forest scenes is particularly interesting because of the geometric complexity of trees, the effects of which are compounded by dense, large-scale forests. LÄS MER