Sökning: "lärandeeffekt"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet lärandeeffekt.

  1. 1. Lärares uppfattningar och arbetssätt kring läxor i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Martina Westling; [2020]
    Nyckelord :läxa; läxor; läxhjälp; likvärdig skola; lärandeeffekt; individualisering; hem-förhållanden; årskurs 1;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka lärares syn på läxor och synliggöra lärares arbets- och förhållningssätt till läxor i årskurs 1. Avsikten är att skapa förståelse för varia­tioner i åsikter om läxor och nyansera den pågående debatten. LÄS MER

  2. 2. Lika lär olika? : En studie av hur lärstilsanpassad undervisning påverkar lärandeeffekt i gymnasieskolans företagsekonomi.

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Niklas Wilandh; [2020]
    Nyckelord :Lärstilar;

    Sammanfattning : Genom detta utvecklingsarbete inom ramen för Kompletterande Pedagogisk Utbildning ville jag undersöka om det är möjligt att genom att skräddarsy undervisning till elevers lärstilar förbättra deras kunskaper om företagsekonomi mer än vad som skulle vara fallet om undervisningen inte matchade deras lärstilar. För att ta reda på detta kategoriserade jag två klasser i Företagsekonomi 2 baserat på deras lärstilspreferenser utifrån VAK-modellen (visuellt, auditivt och kinestetiskt) med hjälp av en enkät. LÄS MER

  3. 3. Digital spelifiering som pedagogiskt hjälpmedel En studie av lärandeeffekt hos elever med inlärningssvårigheter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Lisa Angervall; Elisabet Möller; [2017-09-05]
    Nyckelord :Digital spelifiering; lärande; spelelement; inlärningssvårigheter;

    Sammanfattning : Digital spelifiering är ett koncept som allt oftare tillämpas i verksamheter av olika slag. Det har visat sig att spelifiering över lag ofta bidrar till ett ökat engagemang hos användare av spelifierade produkter. En målgrupp som är i stort behov av att engageras och motiveras är elever med inlärningssvårigheter i skolan. LÄS MER

  4. 4. Lärares inställning till och användning av läxor i engelskundervisningen : En studie i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Louise Hallman; [2017]
    Nyckelord :homework; language acquisition; english teaching; formative assessment; läxor; språkinlärning; engelskundervisning; formativ bedömning;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka lärares inställning till och användning av läxor i engelskundervisningen utifrån följande läxtyper: repetitions- eller övningsläxor (RÖL), läsläxor (LL), förberedelseläxor (FL), läxor vars innehåll finns utanför skolmiljön eller autentiska läxor (AL), läxor för att arbeta ikapp (LAI) och läxor för rikare bedömningsunderlag (LRB). Studien undersöker också hur frekvent lärare använder sig av de olika läxtyperna, i vilka kombinationer, vilken typ av återkoppling som synliggörs och hur de anser att läxor påverkar elevers språkinlärning i engelska. LÄS MER