Sökning: "lärar-elev-relation"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet lärar-elev-relation.

  1. 1. Det där relationella är ju så viktigt : En studie om hur relationskompetens uppfattas av lärare och elever i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marlene Lövgren; [2021]
    Nyckelord :upper secondary school; student -teacher-relations; STR; relational pedagogy; gymnasieskolan; lärar-elev-relation; relationskompetens; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Lövgren, Marlene (2021). Det där relationella är ju så viktigt. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Relationell kompetens i praktiken- och dess påverkan på elevers delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Monika Borgström; Johanna Sternberg; [2019]
    Nyckelord :relational competence; relational pedagogy; relational perspective; teacher-student relationship; lärar-elev relation; relationell kompetens; relationell pedagogik; relationellt perspektiv; relationskometens;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie med ansats utifrån det relationella perspektivet är att försöka se skillnader och likheter i relationer - det viktiga är inte vad lärare gör utan hur de gör i relationen till eleverna. Vi vill lyfta fram lärares relationskompetens - det som sker i förhållandet, samspelet och interaktionen mellan pedagoger och elever och titta på hur det påverkar elevernas delaktighet. LÄS MER

  3. 3. Det språkliga samspelet mellan lärare och vuxenstuderande : en fallstudie på Komvux

    Magister-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Veronica Björk; [2006]
    Nyckelord :Lärare; Komvux; Vuxenstuderande; Språkligt samspel; Språklig dominans; Språklig makt; Språklig kontroll;

    Sammanfattning : Klassrummet har ett alldeles eget samtalsklimat vilket påverkar hur samtal och diskussioner ter sig i just en klassrumsmiljö. Relationen mellan lärare och elever påverkar hur makt-, kon-troll- och dominansförhållandet är i klassrummet. LÄS MER