Sökning: "lärare som har spanska som modersmål"

Visar resultat 11 - 13 av 13 uppsatser innehållade orden lärare som har spanska som modersmål.

  1. 11. Verbal kommunikation i språkklassrummet : En komparativ studie mellan svenska som andraspråk i förberedelsklass och spanska som B-språk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Ohlsson; Hanna Wilhelmi; [2011]
    Nyckelord :Moderna språk; svenska som andraspråk; verbal kommunikation; kommunikationsstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka hur den verbala kommunikationen kan se ut i olika språkklassrum och hur lärarna själva reflekterar kring den verbala kommunikationen i sin undervisning. Det vi studerat inom verbal kommunikation är användandet av målspråket, kommunikationsstrategier och innehåll. LÄS MER

  2. 12. Lärares och elevers målspråksanvändning i det spanska språkklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madelene Widequist; [2011]
    Nyckelord :målspråk; språkinlärning; språkdidaktik; moderna språk; input output; sociokulturellt lärande; modersmål; främmande språk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur mycket läraren respektive eleverna använder målspråket i ämnet spanska, steg 1 på gymnasiet, samt undersöka om och i så fall hur lärarens målspråksanvändning påverkar eleverna på en nybörjarnivå i språket. Studien har utförts på två gymnasieskolor med hjälp av observationer och intervjuer av de observerade lärarna samt av elever ur varje klass. LÄS MER

  3. 13. Spanskstuderande elevers erfarenhet av och inställning till målspråksanvändning i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Liza Andersson; [2009]
    Nyckelord :målspråk; målspråksanvändning; modersmål; inflöde; utflöde; kursplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att ta reda på vilken erfarenhet av och inställning till målspråksanvändning elever som studerar spanska på gymnasiet har. Utifrån forskning om målspråksanvändning samt kursplanen för moderna språk (SKOLFS 2000: 87) som båda betonar vikten av att lärare och elever använder målspråket i klassrummet, har jag genomfört en kvalitativ undersökning, där datainsamlingen skedde med hjälp av semi-strukturerade intervjuer. LÄS MER