Sökning: "lärare som har spanska som modersmål"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden lärare som har spanska som modersmål.

  1. 6. Hur fritidshemspersonalen kommunicerar med elever med bristande kunskaper i svenska

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Eli Samuel; [2016]
    Nyckelord :Fritidshem; flerspråkig; kommunicera; modersmål; språk; sociokulturella perspektivet; tolkstöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa kunskap om hur lärare på fritidshemmet beskriver att de kommunicerar med flerspråkiga elever med bristande kunskaper i svenska.  Forskningsfrågorna är: Vilka regler finns vad gäller vilka språk som får användas på fritidshemmet?, Hur gör lärarna på fritidshemmet när det uppstår missförstånd i kommunikationen? samt Hur kommunicerar lärarna på fritidshemmet med elever och vårdnadshavare med kunskaper i andra språk? Empirin är skapad genom kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 7. La lengua meta en la clase de español : El español versus el sueco en el discurso didáctico

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linda Hokka; [2015]
    Nyckelord :Discurso didáctico; lengua extranjera; comunicación; enseñanza; currículo;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka i vilken utsträckning och vid vilka funktioner i undervisningen som lärare använder målspråket (spanska) respektive svenska inom den didaktiska diskursen, samt hur de motiverar detta användande och vilka faktorer som påverkar valet av språk i klassrummet. Utifrån de funktioner i undervisningen som Tornberg (2005: 135-137) benämner har fyra klassobservationer utförts där syftet var att undersöka vid vilka funktioner läraren valde att begagna målspråket respektive modersmålet. LÄS MER

  3. 8. Música y drama en las aulas de lengua extranjera - Un estudio cualitativo sobre cómo seis profesores de español como lengua extranjera utilizan la música y el drama como método educativo.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Luz María Cataldo; [2012-06-20]
    Nyckelord :lengua extranjera; actividades creativas; aprendizaje; enseñanza; motivación;

    Sammanfattning : Ett syfte med denna studie är att undersöka idéer och attityder hos sex lärare om användningen av musik och drama som pedagogisk metod för elever i sjunde till nionde klass. Ett annat syfte är att undersöka om musik och drama är en del av en strategi för att motivera eleverna att lära sig ett nytt språk och om deras läroböcker verkligen inkluderar kreativa aktiviteter som musik och drama. LÄS MER

  4. 9. ¿Quechua como materia y lengua de instrucción? – Un estudio sobre la ley de educación bilingüe y la implementación de esta en escuelas en Sucre, Bolivia

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Lina Nero; [2012-06-20]
    Nyckelord :política lingüística; derechos lingüísticos; enseñanza de idiomas originarios;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur lagen om tvåspråkig utbildning gällande spanska och quechua är organiserad och implementerad i åtta statliga grundskolor i kommunen Sucre i Bolivia. Uppsatsen syftar också till att analysera vilka möjliga konsekvenser och möjligheter språkpolitiken när det gäller utbildning kan föra med sig. LÄS MER

  5. 10. Avhoppare – En studie om lärarens roll beträffande avhopp i moderna språk i grundskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Alexander Lundqvist; [2012]
    Nyckelord :avhopp; moderna språk; språkval; spanska.;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Alltför många elever, framförallt pojkar, hoppar av sina studier i moderna språk i högstadiet.Det gör att den svenska skolan inte lever upp till Europakommissionens krav att alla eleverskall lära sig två språk utöver sitt modersmål. LÄS MER