Sökning: "lärares påverkan elever"

Visar resultat 1 - 5 av 228 uppsatser innehållade orden lärares påverkan elever.

  1. 1. Betyg från årskurs fyra : En kvalitativ intervjustudie som undersöker lärares och rektorers uppfattningar om betygssättning

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Fanny Alenius; Zilan Bakac; [2024]
    Nyckelord :Lärare; Rektorer; Betyg; Stress; Undervisning; Bedömning; Årskurs fyra;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka betygets påverkan på undervisningen. Metodvalet var en semistrukturerad intervjuform där lärare och rektorer medverkade. Analysmetoden i studien är fenomenografisk. Resultaten visade att lärarna inte anser att betygsättning påverkar undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Digitaliseringens påverkan på elevers litteracitet i årskurs F-6 : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Peter Mossberg; Alma Gotemark; [2024]
    Nyckelord :Litteracitet; läs-och skrivutveckling; digitalisering; ny litteracitet; multimodalitet;

    Sammanfattning : Förmågan att läsa och skriva, även kallat litteracitet, har under de senaste decennierna reformerats som följd av digitaliseringens snabba förändring av samhället och därmed även skolan.   Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vad som kännetecknar forskning kring hur digitaliseringen påverkar litteraciteten hos elever i årskurs F-6, samt vilka innebörder forskare lägger i den nya litteraciteten som ständigt utvecklas. LÄS MER

  3. 3. ”Typ mission impossible så som det ser ut idag” : Specialpedagogers och lärares uppfattningar och tillämpningar av kunskapskraven i anslutning till elever med svag teoretisk begåvning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Trine Willumsen; [2024]
    Nyckelord :Slow learners; Svag teoretisk begåvning; kunskapskrav; lågstadiet; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur specialpedagoger och klasslärare uppfattar kunskapskraven när det kommer till svagt teoretiskt begåvade elever som inte har rätt till anpassad grundskola (IK inom området 70-85). Syftet är också att beskriva hur specialpedagoger och klasslärare arbetar med dessa elever för att de ska ges möjlighet att uppnå kunskapskraven på lågstadiet. LÄS MER

  4. 4. MED KUNSKAPEN I HÄNDERNA : En intervjustudie om digitala och analoga arbetssätt i samverkan inom bild på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Therése Granholm; [2024]
    Nyckelord :Bild; digitalisering; digitala arbetssätt; digital teknik; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har varit en del av bildundervisningen inom grund- och gymnasieskolan sedan läroplanerna reviderades 2011. Den digitala tekniken är under ständig utveckling och har inneburit ett stort ansvar för lärare vad gäller undervisning och fortbildning. LÄS MER

  5. 5. "Lärare kan ersätta material, men materialet kan inte ersätta läraren" : En kvalitativ studie om tillgång till material och likvärdighet på fritidshemmet.

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mathilda Nordstrom; Charlie Burehag; [2024]
    Nyckelord :Edu Care centers; Material; Interests; Equivalance; Sociocultural; Habitus; Interview; Teachers.; Fritidshem; Material; Intressen; Likvärdighet; Sociokulturell; Habitus; Intervju; Lärare.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera, diskutera och analysera både om och på vilka sätt elever på fritidshem i större städer har likvärdig tillgång till material. Vi har använt oss av kvalitativ metod och har genom intervjuer samlat data. Datan har analyserats med utgångspunkt i sociokulturell teori och habitus. LÄS MER