Sökning: "läroplan intersektionellt"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden läroplan intersektionellt.

  1. 1. Jag var med men det kändes att jag inte var med dom : Elevers erfarenheter av att byta till grundsärskolans läroplan och läsa integrerat i samma klass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Therese Torselius; [2022]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; integrerad undervisning; grundsärskola; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Mycket lite är forskat kring integrerade elever som läser efter grundsärskolans läroplan inomramen för den vanliga grundskolan. Detta arbete undersöker tre elevers erfarenheter av attunder sin skoltid börja läsa enligt grundsärskolans läroplan. I arbetet studeras hur dettapåverkar eleverna och deras syn på sig själva. LÄS MER

  2. 2. Läroböcker i samhällskunskap utifrån ett intersektionellt perspektiv : En läroboksanalys om hur normer framställs i samhällskunskapsboken ”Forum 123”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jessica Marklund; [2019]
    Nyckelord :Normer; värden; värdegrund och läroplan;

    Sammanfattning : Norms and values have a central role in teaching and the school should contribute with this knowledge. How this is to be done is not concrete expressed in the curriculum and is therefore of importance to investigate more closely. LÄS MER

  3. 3. Den norm(o)medvetna pedagogen En litteraturstudie som behandlar kritisk och normkritisk pedagogik i teaterundervisning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johan Holmgren; Michaela Lundgren; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en litteraturstudie som syftar till att presentera forskning och referentgranskat material som behandlar kritisk och normkritisk pedagogik i drama – och teaterundervisning. Studierna som analyserats är gjorda i USA, Kanada och Indien och berör olika metoder och arbetssätt i drama – och teaterundervisning. LÄS MER

  4. 4. Så föddes min Maria Magdalena : En analys av Marianne Fredrikssons bok Enligt Maria Magdalena ur ett litteraturvetenskpligt genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Amelie Svensson; [2015]
    Nyckelord :Marianne Fredriksson; kristendom; genus; genuskontrakt; Maria Magdalena; transformation; läroplan.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att, genom en hermeneutisk och komparativ närläsning av Marianne Fredrikssons roman Enligt Maria Magdalena och Lukasevangeliet, undersöka hur Fredriksson transformerat Jesu liv och gärning från den bibliska berättelsen till romanen, samt vad som händer med historien när en kvinna får återberätta den. Materialet analyseras med hjälp av Gerard Genettes narratologiska begreppsapparat och utifrån ett intersektionellt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. "Det är klart att någonting måste dom ju va bättre på" : En intervjustudie kring makt och relationer mellan yrkesgrupperna i förskolans arbetslag

    Kandidat-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Maria Samrell; [2013]
    Nyckelord :pre-school; interpersonal; intersectional; discourse analysis; Michel Foucault; förskola; interpersonell; intersektionell; diskursanalys; Michel Foucault;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur de interpersonella relationerna i arbetslagen på förskolan påverkas av yrkesgruppernas skilda utbildningsnivåer och deras olika ansvars­uppgifter, vilka specificerats i förskolans läroplan (Skolverket 2010). Jag har genomfört intervjuer med fem barnskötare och fem förskollärare. LÄS MER