Sökning: "läsfrämjande på skolbibliotek"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden läsfrämjande på skolbibliotek.
1. Svensklärarens och skolbibliotekariens möjligheter till samverkan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att med hjälp av tidigare forskning synliggöra det samarbete som förekommit historiskt mellan svensklärare och skolbibliotekarie. I syftet ingick också att undersöka hur svenskläraren använder skolbibliotekarien som en pedagogisk resurs i områden som rör medie- och informationskunnighet, läsförståelse och vid läsfrämjande insatser. LÄS MER
2. Läslust eller läslus? : En undersökning om folkbibliotekariers läsfrämjande arbete i samarbete med skolor med bristande skolbiblioteksverksamhet
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudierSammanfattning : Skillnader i uppdrag och mål kan orsaka spänningar i samarbetet mellan folkbibliotek och skola. I skolor som dessutom saknar eget skolbibliotek kan den problematiken öka ytterligare då skolan är i behov av skolbibliotekstjänster vilka inte ingår i folkbibliotekets uppdrag. LÄS MER
3. Med “bibliotekarieögon” på litteraturen : En undersökning av åtta skolbibliotekariers professionella läsning
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Swedish children's reading abilities are decreasing according to the PIRLS 2021 results, which puts pressure on school librarians as they have a unique position in their work when promoting literature for children. But are school librarians’ given time during their workday to actually read the books that they are promoting? The aim of this Master’s thesis is to examine the conditions of, and the expectations on, school librarians’ own professional reading, with an emphasis on reading time at work. LÄS MER
4. Skönlitteratur i grundskolan-en självklarhet? : “Vi får inte förutsättningar för läsning alls på skolan eftersom vi inte har ett skolbibliotek och samtidigt läser jag rapporter om effekterna av digitaliseringen och att många har svårigheter att förstå vad de läser.” Citat av Albert
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att genom en fallstudie belysa hur svensklärare i årskurs 4-6 beskriver att deras förutsättningar för att arbeta läsfrämjande i klassrummet ser ut. Insamlandet av material skedde genom intervjuer med tio lärare på sex skolor i två olika kommuner. LÄS MER
5. Skolbibliotek och skolbibliotekariens roll : litteraturfrämjande arbete inom skolbiblioteksverksamheten
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna uppsats handlar om skolbibliotek samt skolbibliotekariers roll och litteraturfrämjande arbete. Skyltning av böcker i skolbibliotek undersöks också då denna anses vara nära sammankopplad med litteraturfrämjande verksamhet. LÄS MER