Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Läsning är viktigt och det finns många roliga ord! : Lässtimulerande åtgärder i de yngre skolåren

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Pia Hällstrand; Eva-Lott Petersson; [2023]
    Nyckelord :läsintresse; lässtrategi; läsförståelse;

    Sammanfattning : Unga i dagens samhälle är beroende av att kunna läsa och förstå text. Skolan behöver därförfundera över hur lärare kan arbeta för att hjälpa eleverna nå en bättre läsförståelse. LÄS MER

  2. 2. Att väcka elevers läsintresse – En studie om fem mellanstadielärares lässtimulerande arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Johanna Höök; Matilda Holmgren; [2022]
    Nyckelord :läsning; läslust; läsande förebild; fria bokvalet; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskap om hur mellanstadielärare arbetar för att stimulera intresse för läsning av skönlitteratur i förhållande till forskning inom området. Undersökningen utfördes genom semistrukturerade intervjuer med fem verksamma lärare. LÄS MER

  3. 3. “Att få alla att läsa, det är en utmaning” : Sex lågstadielärares uppfattningar om sin undervisning för att motivera läsning och stimulera elevers läsintresse

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Eva Hedmark; [2022]
    Nyckelord :läsintresse; läsmotivation; autonomistödjande undervisning; lärares arbetssätt; hinder;

    Sammanfattning : Att barns intresse för läsning har minskat i Sverige under de senaste decennierna uppmärksammas brett i samhället och sammankopplas ofta med elevers läsundervisning. I föreliggande studie utgör elevers minskande läslust, i relation till skolans initiala läsundervisning, problembakgrund. LÄS MER

  4. 4. Faktaboken i praktiken : hur ett antal barn- och ungdomsbibliotekarier arbetar med faktaböcker i sin lässtimulerande verksamhet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Ulrika Åkerlund; [2015]
    Nyckelord :children s library; children s librarian; non-fiction; non-narrative; reading promotion; reading strategies; public library.; barnbibliotek; barnbibliotekarie; faktabok; faktaböcker; faktalitteratur; lässtimulerande arbete; läsfrämjande arbete; folkbibliotek;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to study how children's librarians in public libraries use non-fiction books in their work to promote reading. My research questions are: What methods do children's librarians use för promoting non-fiction books? Are there children who can gain more from non-fiction books than other children do? Are there any differences in working with fiction and non-fiction books? To answer these questions I have interwieved five children's librarians about their methods, attitudes and thoughts on non-fiction books. LÄS MER

  5. 5. "Nu kommer hunden!" : Aktionsforskning om barn som läser för hundar med syfte att utveckla lässtunderna på svenska bibliotek

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Elina Garp; [2015]
    Nyckelord :R.E.A.D-dog; Promote Reading at Libraries; Children at Libraries; Animal-Assisted Theraphy at Libraries; AAT.; Läshund; lässtimulerande arbete på bibliotek; barn och bibliotek; djurassisterad terapi på bibliotek; AAT.;

    Sammanfattning : This master´s thesis in Library and Information Science examines the experiences of children who read to a dog. The purpose of this thesis is to examine the interactions between the librarian, the readingdog-handler, the child-ren and the dogs and what the benefits from the interactions might be. LÄS MER