Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Speciallärare och specialpedagoger beskriver hur elevers språkliga svårigheter visar sig i skolsammanhang  samt vilket stöd eleverna erbjuds

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alice Larsson; Åse Leijon; [2022]
    Nyckelord :Anpassningar; Språkliga svårigheter; Språkstörning; Särskilt stöd; Tecken;

    Sammanfattning : I vår småskaliga studie med avstamp i UNICEF (2018) Barnkonventionen, UNESCO (2006) Salamancadeklarationen och Skollagen (SFS 2010:800) ger vi en inblick i vad de säger om barnens rätt till undervisning och stöd. 2019 kom ett tillägg i Skollagen för att säkerställa att elever får det stöd som de är i behov av för att nå sin proximala utvecklingsnivå. LÄS MER

  2. 2. Vilken påverkan kan intensiv lästräning ha på elevers avkodningsförmåga och läslust? : En interventionsstudie i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Felicia Engfeldt; Anna Rolfsdotter Gahne; [2021]
    Nyckelord :Avkodning; intensiv lästräning; läslust; the simple view of reading.;

    Sammanfattning : Att motivera elever till att läsa har blivit en större utmaning för lärare och föräldrar i dagens samhälle, trots läsfrämjande aktiviteter i skolan. Ofta upplevs läsning som ett krav för inhämtande av teoretiska kunskaper och inte som lustfyllt och kravlöst. LÄS MER

  3. 3. Självbestämmande : -inom daglig verksamhet och bostad med särskild service

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lena Berglund; Pia Benreus; [2017]
    Nyckelord :Självbestämmande; LSS; Socialstyrelsen; delaktighet; utvecklingsstörning; Daglig;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på om de institutionella förutsättningarna för självbestämmande är möjliggörande eller begränsande för målgruppen vuxna på en låg kommunikativ- och kognitiv utvecklingsnivå (måttlig till svår utvecklingsstörning). Genom en kvalitativ textanalys av styrdokument som Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), Socialstyrelsens- och kommunala styrdokument samt kompletterande intervjuer fanns tanken att få en djupare förståelse för vilka faktorer som styr självbestämmandet för vuxna på en låg kommunikativ- och kognitiv utvecklingsnivå. LÄS MER

  4. 4. Institutioner och hållbar tillväxt – En ekonometrisk studie över hur institutioner och makroekonomiska faktorer påverkar förhållandet mellan miljöpåverkan och utrikeshandel

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi

    Författare :Isabel Mattisson; Rasmus Peterson; [2016]
    Nyckelord :Institutioner och hållbar tillväxt;

    Sammanfattning : Bakgrund: Miljöpåverkan och relationen till ekonomisk utveckling har varit omdiskuterat, framförallt efter Grossman och Kreugers (1995) studier som visar på att miljön påverkas mer av ekonomisk tillväxt hos länder i ett tidigt utvecklingsstadie. I och med det nya globala miljöavtalet som skrevs på i Paris under 2015 ställs nu ännu högre krav för att minska koldioxidutsläppen än tidigare och länder i ett tidigt utvecklingsstadie står enligt Grossman och Kreugers (1995) inför dilemmat att välja mellan ekonomisk utveckling och hållbarhet. LÄS MER

  5. 5. En läroplan för alla? Förskollärares syn på att utveckla förmågan att kommunicera hos barn med autism

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Agneta Pihl; [2012-05-30]
    Nyckelord :autism; kommunikation; lek; inkludering; förskola; läroplan;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att belysa hur fyra förskollärare beskriver arbetet med att utveckla kommunikationsförmågan hos barn med autismspektrumtillstånd, utifrån förskolans läroplan. Studien utgår från följande frågeställningar: • Hur beskriver förskollärarna möjligheter och hinder i strävan mot de kommunikativa målen i förskolans läroplan när det gäller barn med autismspektrumtillstånd? • Hur genomför förskollärarna arbetet i barngruppen så att barnen med autismspektrumtillstånd stimuleras och utmanas i sin språk- och kommunikationsutveckling? • Vilken hjälp tycker förskollärarna att de själva behöver och får för att kunna sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att kommunicera med andra? Metod: I studien används en kvalitativ metod. LÄS MER