Sökning: "lönebidragsanställning"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet lönebidragsanställning.

  1. 1. Fyra före detta särskoleelevers tankar och uppfattningar om livet, arbetet och provatlivet. En narrativ studie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Mats Gustafsson; [2015-07-02]
    Nyckelord :livsvärldsfenomenologisk; särskola; självständighet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att beskriva och analysera informanternas uppfattningar om vilken betydelse skolgången och andra myndighetskontakter haft för deras vuxenliv, såväl yrkesmässigt som i andra avseenden på det privata planet. Skolverket (2013) uttrycker att Gymnasiesärskolans syfte är brett och ska förbereda eleverna för yrkesverksamhet och fortsatta studier. LÄS MER

  2. 2. Lönebidragsanställningar - från ett chefsperspektiv : Erfarenheterna av lönebidragsanställningar och anställda med nedsatt arbetsförmåga

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan

    Författare :Lars Eriksson; Johan Lindström; [2015]
    Nyckelord :Lönebidrag; lönebidragsanställning; funktionshinder; arbetsnedsättning; sänkt arbetsförmåga; CSR; socialt ansvarstagande; chefers erfarenheter;

    Sammanfattning : Vår uppsats handlar om chefers erfarenheter och tankar kring lönebidrag och av att ha anställda med stöd av lönebidrag. Det fanns vid årsskiftet 2014-2015 en grupp om 75 000 människor i Sverige som skulle kunna vara i behov av ett särskilt anpassat arbete på grund av en sänkt arbetsförmåga (Arbetsförmedlingen, 2015). LÄS MER

  3. 3. Om vägen till lönebidragsanställning för elever och unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annika Gewerths Larsson; Johan Thorsell; [2015]
    Nyckelord :Lönebidragsanställning; övergångsarbete; lindrig utvecklingsstörning; gymnasiesärskola; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och analysera framgångsfaktorer kring lönebidrags-anställningar för personer med lindrig utvecklingsstörning samt vilken typ av förberedande arbete som upplevs som gynnsamt. Studien är genomförd utifrån en kvalitativ forskningsmetod, där vi genomfört intervjuer med 15 informanter; sex unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning som har eller snart skulle påbörja, en lönebidragsanställning samt nio nyckelpersoner, involverade i övergångsarbetet på olika sätt. LÄS MER

  4. 4. ”Och den ljusnande framtid är er..” En studie om övergången till arbetslivet för elever på gymnasiesärskolans nationella program : .

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Christina Fransson; [2014]
    Nyckelord :Arbetsmarknaden; funktionsnedsättning; gymnasiesärskolan; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Att lämna skolan och ta steget ut i arbetslivet är en process som kan vara jobbig för många ungdomar. För eleverna på gymnasiesärskolans nationella program innebär denna process att de vid studenten kommer till ett vägskäl; ett arbete på den öppna arbetsmarknaden eller en sysselsättning på en Daglig verksamhet. LÄS MER