Sökning: "läs- och skrivundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden läs- och skrivundervisning.

  1. 1. Uttrycksformernas potential : En intervjustudie om hur multimodala arbetssätt kan differentiera lågstadieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Joanna Gabrielsson; [2023]
    Nyckelord :multimodal practice; literacy; differentiated instruction; language and knowledge development practice; reading practices; expressions; multimodala arbetssätt; läs- och skrivförmåga; differentierad undervisning; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; läspraktiker; uttrycksformer;

    Sammanfattning : Föreliggande intervjustudie undersöker kopplingen mellan multimodala arbetssätt och differentierad undervisning, för att utreda huruvida multimodala arbetssätt kan användas för att möta alla elever i läs- och skrivundervisningen utan att exkludera. Syftet är att bidra med kunskap om multimodal differentierad läs- och skrivundervisning som möjliggör att alla elever möts, kan lära samt utveckla kunskap. LÄS MER

  2. 2. ”…sen har vi läst den här Doktorn Pruttar, eller nej Doktor Mugg, heter den ju…” : En kvalitativ studie om sociala undervisningspraktiker i svenskundervisning i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emmelie Hallin; Stina Larsson; [2023]
    Nyckelord :Balanserad undervisning; critical literacy; digital multimodal textmiljö; literacy; Luke och Freebodys resursmodell; läs- och skrivundervisning; sociala praktiker; sociokulturellt perspektiv; språk-; läs- och skrivförmåga;

    Sammanfattning : Denna studie har haft som syfte att undersöka vilka sociala undervisningspraktiker utifrån Luke och Freebodys resursmodell som kan identifieras i lärares svenskundervisning i årskurs 1, och i vilken utsträckning elever ges möjlighet att röra sig i dessa genom balanserad undervisning. För att uppnå syftet har vi använt oss av kvalitativa observationer och intervjuer. LÄS MER

  3. 3. "Man vill ju få med dom på tåget" : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 1–3 beskriver sitt arbete med läs-och skrivinlärning och läs-och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Nygren; Jenny Jakobsson Rasmussen; [2022]
    Nyckelord :Läs- och skrivundervisning; läs- och skrivsvårigheter; åk 1–3; fenomenografisk analys; didaktik.;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att bidra med kunskap om lärare i årskurs 1–3 och deras syn på läs- och skrivundervisning och läs- och skrivsvårigheter. Internationell och nationell forskning lyfter vikten av att kunna läsa för att få möjlighet att delta i samhället, det minskade intresset för läsning bland våra elever samt vilka framgångsfaktorer som skapar ett lyckat arbete kring läs- och skrivinlärning och läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Lek i läs- och skrivundervisningen i årskurs 1–3 : En studie om lärares attityder och föreställningar om leken i läs- och skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linnea Granfeldt; Dina Benjaro; [2021]
    Nyckelord :lek; läs- och skrivundervisning; lustfylld undervisning; meningsfull undervisning; kontinuitet; diskontinuitet;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka lärares attityder och föreställningar till leken som metod i läs- och skrivundervisningen i årskurs 1–3 samt huruvida lärare använder sig av leken i läs- och skrivundervisningen. Läroplanen (Lgr11) menar att undervisningen ska stimulera till aktivt lärande genom lek. LÄS MER

  5. 5. Vilka literacypraktiker möjliggörs av Prima svenska 3? : En läromedelsanalys ur ett sociokulturellt perspektiv på språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ida Oskarsson; [2020]
    Nyckelord :the four literacy resources model; läromedel textaktiviteter språkliga förmågor;

    Sammanfattning : Enligt nuvarande Läroplan ska eleverna ges möjlighet att utveckla språkliga förmågor och kompetenser för att möta upp vad samhället efterfrågar. Forskning visar att det möjliggörs när eleverna deltar i olika literacypraktiker. LÄS MER