Sökning: "lokal journalistik"

Visar resultat 26 - 30 av 47 uppsatser innehållade orden lokal journalistik.

  1. 26. "Den är som morgonkaffet, man måste ha det" : En fallstudie om varför Barometerns läsare konsumerar en lokal dagstidning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Lina Söderberg; Rikard Svensson; [2013]
    Nyckelord :Newspaper; media; needs; uses and gratifications; Barometern.; Dagstidning; medier; behov; uses and gratifications; Barometern;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to understand and analyze why people read a local newspaper and which needs it can fulfill. The newspaper indistry is changing and so is the way we consume news. Today the readers are seen as an active group of people who choose the media, which fulfills their needs in the best possible way. LÄS MER

  2. 27. Länge leve lokaltidningen? En studie om ulricehamnarnas uppfattning av sin lokaltidning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Maria Mjälgård; [2012-09-05]
    Nyckelord :social integration; identitet; lokaltidning; lokal;

    Sammanfattning : Titel: Länge leve lokaltidningen? En studie om ulricehamnarnas uppfattning av sin lokaltidning Författare: Maria Mjälgård Uppdragsgivare: Ulricehamns Tidning Kurs: Examensarbete i media-och kommunikationsvetenskap 15 hp Termin: VT 2012 Handledare: Mathias A Färdigh Sidantal/ord: 44/ 16 850 Syfte: Att göra en läsarundersökning bland Ulricehamns Tidnings prenumeranter för att se vilka uppfattningar som råder kring tidningen som helhet och dess specifika innehåll. Studien ska också ge en prognos över hur efterfrågan på lokala nyheter kommer att se ut i framtiden. LÄS MER

  3. 28. "Är alla i kommunhuset politiker?" En studie om medborgare och samhällsinformation.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lovisa Fasth; Kajsa Säverström; [2012-08-31]
    Nyckelord :demokrati; ; medborgare; Partille kommun; lokal samhällsinformation; lokal samhällsinformation;

    Sammanfattning : Titel: Är alla i kommunhuset politiker? En studie kring medborgare och samhällsinformation. Författare: Lovisa Fasth och Kajsa Säverström Uppdragsgivare: Partille kommun Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet Termin: Vårterminen 2012 Handledare: Jan Strid Sidantal: 38 Antal ord: 11632 Syfte: Att undersöka hur kvinnor med barn i Partille kommun förhåller sig till lokal samhällsinformation Metod: Kvalitativ studie med respondentintervjuer Material: Analysen baseras på åtta stycken kvinnor med barn boende i Partille kommun Huvudresultat: Studien har visat att målgruppens behov är centralt för deras kontakt med kommunens webbplats. LÄS MER

  4. 29. GP.se - Om publiken själv får välja En studie i publikens delningsvärdering

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :John Rejnäs; Martin Gunséus; [2012-01-30]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel GP.se - Om publiken själv får välja Författare Martin Gunséus och John Rejnäs Handledare Jakob Bjur Kurs Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) Göteborgs universitet Ord 18 936 Termin Vårterminen 2011 Syfte Syftet med vår studie är att undersöka vad som karaktäriserar det redaktionella innehåll som publiken väljer att dela från gp. LÄS MER

  5. 30. Lokal journalistik i det nya medielandskapet : En kvalitativ onlinestudie av radiokanalen P4 Västmanland

    Magister-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Claudia Nascimento; [2012]
    Nyckelord :Facebook; focus group; journalism; listener; local radio; online study; P4 Västmanland; social media; Swedish Radio; Facebook; entrevista de foco; jornalismo; ouvinte; rádio local; emissoras de rádio; pesquisa online; P4 Västmanland; mídia social; Radio sueco; Suécia; Facebook; fokusgrupp; journalistik; lyssnare; lokal radio; onlineundersökning; P4 Västmanland; sociala medier; Sveriges Radio;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med denna uppsats är att undersöka varför människor i ålderskategorin 35-49 år inte lyssnar på radiokanalen P4 Västmaland, en av Sveriges Radios 26 st P4 kanaler. Den andra punkten som analyserats är, varför P4 Västmanlands publik lyssnar på kanalen. LÄS MER