Sökning: "lokal journalistik"
Visar resultat 11 - 15 av 47 uppsatser innehållade orden lokal journalistik.
11. "Alla kan ju inte vara Janne Josefsson" : En kvalitativ studie om publikens förväntningar på objektivitet i sportjournalistik.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Objektivitet anses vara en central del av journalistik i en demokratisk och västerländsk värld, som bör vara ett vägledande ideal för de yrkesverksamma i deras arbete med att samla och presentera information. Deras professionella uppgifter består bland annat av att återge en sann bild av verkligheten, att visa lojalitet mot medborgare samt att vara opartiska och oberoende. LÄS MER
12. Upp till kamp på Facebook! : En komparativ studie om nedläggningen av Sollefteå BB i lokala medier och på Facebook
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Abstract Forskning har visat att traditionella lokala medier fortsatt är viktiga informationskanaler för svenskarna. Samtidigt använder 41 procent av befolkningen sig av Facebook minst tre dagar i veckan som ett sätt att hålla sig uppdaterade på sitt lokala samhälle. LÄS MER
13. Hur Ånge kommun möter den lokala medieutvecklingen : en kvalitativ studie om medieskuggan i Sverige med exemplet Ånge
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Syfte och problemformulering: Syftet med studien är att undersöka hur ett urval av politiker och tjänstemän inom Ånge kommun ser på medieutvecklingen och medieskuggan. Samt hur den lokala medieutvecklingen har förändrat möjligheten för Ånge kommun att komma ut med information. LÄS MER
14. Sverige - en brottsplats eller en sportarena? : En undersökning av bilden av Sverige utanför Stockholm i fyra rikstidningar
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : I denna uppsats har bilden av Sverige utanför Stockholm undersökts i tidningarna; Dagens Nyheter, Expressen, Aftonbladet och Svenska Dagbladet. Frågeställningarna utgår från nyheters geografiska spridning, ämne, ursprung och källor. Ett fokus ligger även på nyheternas producent i allmänhet och Nyhetsbyrån TT i synnerhet. LÄS MER
15. GRATISTIDNINGAR, ETT LJUS I MEDIESKUGGAN? En studie kring gratistidningarnas innehåll
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet, Göteborgs universitet Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht 2015 Handledare: Britt Börjesson Examinator: Nicklas Håkansson Antal ord: 14 482 Syfte: Att undersöka hur gratistidningarna kan ses som ett hållbart alternativ för nyhetskonsumtion på orter som saknar redaktion från traditionell dagspress Teori: Medierna i samhället, Local media performance. Nyhetsvärdering Metod: Kvalitativ innehållsanalys på 28 utgåvor från 7 tidningar. LÄS MER