Sökning: "lokala arbetsplaner"

Visar resultat 6 - 10 av 32 uppsatser innehållade orden lokala arbetsplaner.

  1. 6. På tal om genre - En studie av genreförståelsen i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Klara Brånäs; Camilla Rudvall; [2009]
    Nyckelord :Begreppsdefinitioner; Genre; Svenskämnet; Textarbete; Texttyp;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur begreppen genre och texttyp används i gymnasieskolans nationella samt lokala styrdokument för kurserna svenska A och svenska B och att undersöka hur fem gymnasielärare i svenska tolkar begreppen och ser på begreppens roll i undervisning. Detta undersöks genom kvalitativa intervjuer med fem verksamma gymnasielärare i svenska samt genom textanalys av styrdokumenten: svenskämnets beskrivning, nationella kursplaner för svenska A och svenska B samt lokala arbetsplaner för samma kurser. LÄS MER

  2. 7. Hållbar miljöundervisning – Lärare på VFU-skolor i Göteborgsområdet svarar på frågor om sin miljöundervisning

    C-uppsats,

    Författare :Mattias Lundblad; Patrik Benjaminsson; [2009]
    Nyckelord :Milj;

    Sammanfattning : SammanfattningVårt syfte är att ge en bild av miljöundervisningen som bedrivs på VFU-skolor i Göteborgsområdet. Vad harlärarna att förhålla sig till i styrdokumenten, hur lyckas de leva upp till ambitionerna i dessa och vilkenkunskap kan vi själva utveckla om miljöundervisning och undervisning för hållbar utveckling? Vi ser påregelbundenheten i miljöundervisningen, om den har utvecklats mot undervisning för hållbar utveckling ochlärarnas förutsättningar. LÄS MER

  3. 8. "Skolan? Jag tycker inte att man har lärt sig någonting" : en studie i hur friluftslivet i skolan upplevs av elever i stad och landsbygd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Kajsa Albrechtsson; [2009]
    Nyckelord :friluftsliv; idrottsundervisning; upplevelser; elev; stad; landsbygd; friluftslivsundervisning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka hur elever i grundskolans senare år upplever friluftslivsundervisningen i ämnet idrott och hälsa och huruvida upplevelsen skiljer sig för elever i stad respektive på landsbygd. Följande frågeställningar har använts: Hur tolkar och förklarar eleverna begreppet friluftsliv? Vad upplever eleverna att de gör under friluftslivsundervisningen och vad får de lära sig? Vad gör eleverna på friluftsdagarna och vilka aktiviteter ingår? Finns det någon skillnad i upplevelsen av friluftsliv och friluftslivsundervisningen mellan elever från en landsbygdsskola och i en storstad? Hur ser de lokala styrdokumenten ut för ämnet idrott och hälsa på respektive skola? Metod Två intervjuer, så kallade fokusgruppsintervjuer, med tre elever från en landsbygdsskola respektive tre elever från en innerstadsskola har genomförts. LÄS MER

  4. 9. Utbildning inom Kriminalvården : En kvalitativ komparativ innehållsanalys av de lokala arbetsplanerna i Region Syd

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Magnus Borg; Martin Persson; [2009]
    Nyckelord :klientutbildning; lokal arbetsplan; likvärdighet; kriminalvård; Lärcentrummodellen;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att med hjälp av en kvalitativ komparativ innehållsanalys nå en djupare förståelse och kunskap kring innehållet och likvärdigheten i samtliga lokala arbetsplanerna inom Kriminalvården, Region Syd. Vi kommer bland annat att belysa likvärdigheten avseende dimensioner såsom kvalitet, studerandeinflytande och utformning. LÄS MER

  5. 10. Tid är mer än att avläsa klockan - Matematikundervisning om en svårbegriplig storhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Christina Nolin; Dörte Peters; [2009]
    Nyckelord :grundskolans tidigare år; klocka; matematik; mål; skolår 3; tid; tidsuppfattning; uppskatta;

    Sammanfattning : Syfte med vårt arbete är att belysa den praktiska omsättningen av de nya målen för elever i skolår 3 och då speciellt målet angående storheten tid inom ämnet matematik. Vi har intervjuat tre lärare om deras undervisning om tid mot de nya målen och granskat läroböcker de använder. LÄS MER