Sökning: "lokala betygskriterier"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden lokala betygskriterier.

  1. 1. Hjälpa varandra, rätt inställning och att göra sitt bästa : Vad upplever eleverna att de bedöms på i Idrott och Hälsa?

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Carl-Johan Karlsson; Oscar Norrby; [2017]
    Nyckelord :läroplan; betygssättning; idrott; hälsa;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka vad elever i kommunala högstadieskolor uppfattar att de bedöms på i ämnet Idrott och Hälsa och orsaker till denna uppfattning. Vidare ska undersökas om utformningen av de lokala styrdokumenten (lokal arbetsplan och lokala betygskriterier) har påverkan på detta genom en jämförelse mellan skolorna. LÄS MER

  2. 2. Idrottslärares syn på genus inom idrott och hälsa : I relation till könsmönster, innehåll och betyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Olle Eriksson; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Undersöka hur idrottslärare förhåller sig till sitt ämne utifrån företeelser som berör genus på ett eller annat sätt och hur olika faktorer kan påverka genusmässiga strukturer och mönster. Ta reda på hur lärare i idrott och hälsa ser på att pojkar i snitt har högre betyg än flickor generellt i idrott och hälsa. LÄS MER

  3. 3. Betygssättning på gymnasiet : En kvalitativ studie om lärares och rektorers arbete med betyg och bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Tobias Otterbring; [2011]
    Nyckelord :grading and assessment; cooperation; local construing; equal grading; principal s responsibilities; teacher s responsibilities; betyg och bedömning; samverkan; lokal uttolkning; likvärdig betygssättning; rektors ansvar; lärarens ansvar;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöks hur väl det lokala betygssättningsarbetet på en svensk gymnasieskola överensstämmer med styrdokumentens bestämmelser och riktlinjer för arbete med betyg och bedömning. Två rektorer och två lärare intervjuades om arbetssätt vid betygssättning i nuvarande betygssystem. LÄS MER

  4. 4. ÄR MATRISER ETT UNDERSKATTAT VERKTYG I ARBETET MED ATT SÄKERSTÄLLA LÄROPLANENS INTENSIONER I UNDERVISNINGEN PÅ GYMNASIETS YREKSINRIKTADE PROGRAM?

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Lourdson Anthony Sammy; [2010]
    Nyckelord :Betyg. Bedömning; Lärare; Matris; Mål.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar i allt väsentlig om attityder och strukturer i undervisningen på gymnasiets yrkesförberedande linjer med speciell fokusering på Hotell- & Restaurang- programmet. Framför allt har tonvikten i undersökningen lagts på yrkeslärarnas attityder till arbetet med matriser och olika bedömningar utifrån dessa, speciellt i relation till den nu gällande läroplanen Gy 2000 och den förestående läroplanen Gy 2011, under förutsättning av att den sistnämnda kommer att godkännas av Riksdag och Regering. LÄS MER

  5. 5. Nationellt prov som medel för likvärdig bedömning i Samhällskunskap A

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Knudsen; Henrik Nilsson; [2010]
    Nyckelord :frirum; likvärdig bedömning; nationellt prov; Samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka vilken plats ett nationellt prov skulle kunna ha i Samhällskunskap A. Vi försöker besvara hur ett nationellt prov kan påverka en likvärdig bedömning och det lokala frirummet. LÄS MER