Sökning: "människosyn i olika perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden människosyn i olika perspektiv.

  1. 1. Sexhandel och prostitution i dagens Sverige : Perspektivet och synen på fenomenet hos yrkesverksamma inom myndigheter och ideella organisationer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sannah Sjöström; Louise Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Sex trafficking; Sweden; Combat; Victims;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker fenomenet sexhandel och prostitution. Genom intervjuer med myndighetspersoner och ideella organisationer som arbetar för att bekämpa sexhandel och prostitution i Sverige, ville vi undersöka vilka perspektiv dessa organisationer och myndigheter har på fenomenet. LÄS MER

  2. 2. Faktorer som påverkar vårdtagarens delaktighet vid behandlingen av svårläkta bensår : En integrerad litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Omvårdnad

    Författare :Anja Brückel; Zandra Salo; [2019]
    Nyckelord :faktorer; delaktighet; svårläkta bensår; omvårdnad; litteraturstudie; integrerad litteraturöversikt;

    Sammanfattning : Vårdtagare med svårläkta bensår är en stor grupp av vuxna individer. Sjuksköterskor möter dessa vårdtagare ibland under flera år och att leva med ett svårläkt bensår är en stor utmaning som kan leda till förlust av självständighet och/eller kontroll. LÄS MER

  3. 3. Inkluderingsidealen : -En kritisk granskning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Madelen Franksson; [2019]
    Nyckelord :En skola för alla; integrering; inkludering; inkluderingsideal; exkludering; särskild undervisningsgrupp; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Abstrakt Den här studien innefattar en kritisk granskning av inkluderingsidealen med syftet att granska hur inkluderingsidealen påverkar undervisningen och vilka konsekvenser det får för barn i behov av särskilt stöd. Inom svensk skola finns en vision om att inkludering ska råda och utbildningen ska utformas utifrån inkluderande premisser. LÄS MER

  4. 4. Förskollärare i förskoleklass En studie om förskollärares tolkning av sitt uppdrag med fokus på formuleringen "i tillämpliga delar"

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lisbeth Skarhall; [2018-07-16]
    Nyckelord :Förskoleklass; förskollärare; kunskap; lärande; Lgr 11; tillämplighet;

    Sammanfattning : Studien syftar till att problematisera formuleringen i tillämpliga delar utifrån Läroplanen Lgr 11 och ta reda på hur förskollärare i förskoleklass tolkar formuleringen. Uppsatsen utgår från en sociokulturell forskningsansats och relaterar till hur olika forskare har förhållit sig i sin kunskaps- och människosyn och hur de sett på lärande där paradigmskiften löst av varandra. LÄS MER

  5. 5. Samverkan mellan elevhälsa och lärare i grundsärskola med fokus på beteendeproblematik : Eller: Varför blev det som det blev när vi gjorde som vi gjorde?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Pia Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Cooperation; preventing; challenging behavior; intellectual disorder; challenges; inclusion; organization and collaboration; Samverkan; förebygga; beteendeproblematik; intellektuell funktionsnedsättning; utmaningar; inkludering; organisation och samarbete.;

    Sammanfattning : Abstract   The aim of this study is to highlight how teachers in compulsory schools for pupils with intellectual disability experience and describe the preventative work and support contributed by the school health services, especially when it comes to behavioral issues. To obtain answers I proposed the following questions:   How do teachers in compulsory schools for pupils with intellectual disability define behavioral issues and what experiences do they have of working in a preventing way? How do teachers in compulsory schools for pupils with intellectual disability experience preventative support, in collaboration with school health services, with added attention of behavioral issues? What various forms of collaboration occur between the different professions within school health service and the teachers in compulsory schools for pupils with intellectual disability? How do teachers in compulsory schools for pupils with intellectual disability describe organizational preconditions and potential challenges of collaboration? My chosen method was semi structured interviews which were organized based on three different themes. LÄS MER