Sökning: "Skolförberedande arbete"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Skolförberedande arbete.

  1. 1. ”Vi har fått så många böcker, så många böcker att vi inte vet var vi ska göra av alla” - Ett slag för barnboken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Priscilla Perez; Therese Wängström; [2020]
    Nyckelord :Barnboken; Literacy; Högläsning; Multimodalitet;

    Sammanfattning : Enligt forskare har högläsningen i förskolan hamnat i bakvattnet, då det ofta upplevs som en övergångsaktivitet eller som en lugnande aktivitet. Regeringen har arbetat fram Läslyftet som en fortbildningsinsats vars syfte är att barns läs- och skrivförmåga ska växa och ge förutsättningar för att utveckla kvaliteten i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. ”En slags förberedelse – inför hela livet egentligen, inte bara skolan” : En narrativ analys av förskollärares berättelser om ett skolförberedande arbete i förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Johanna Säterborg; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Skolförberedande arbete; Narrativ analys;

    Sammanfattning : Denna intervjustudie har genom en narrativ teori och metod undersökt förskollärares berättelser om ett skolförberedande arbete i förskolan. Den narrativa analysen har kunnat visa hur de beskriver ett skolförberedande arbete i termer av långsiktiga perspektiv på hur barnen kan rustas för framtiden – inför skolan och livet. LÄS MER

  3. 3. "Det blir ingen naturvetenskap om inte vi sätter ord på det" : En fokusgruppsstudie om naturvetenskap i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Lena Grundin; Annika Lundberg; [2015]
    Nyckelord :Barns visade intresse; being och becoming; fenomenografi; fokusgruppsstudie; förskola; förskollärares förhållningssätt; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att studera hur förskollärare uppfattar sitt pedagogiska arbete med barns intresse för naturvetenskap i förskolan vid gruppdiskussion med andra för­skollärare. Vi har undersökt på vilket sätt förskollärare uppfattar: hur de utmanar barns lärande i naturvetenskap, hur barn visar intresse för naturvetenskap samt hur de fångar upp barns visade intresse i naturvetenskap. LÄS MER

  4. 4. Matematik i förskolan och förskoleklassen – likheter och skillnader En studie om hur ett antal lärare i förskolan och förskoleklassen arbetar med matematiken och barns tidiga taluppfattning

    C-uppsats,

    Författare :Fazila Dizdarevic; [2011]
    Nyckelord :matematik; grundläggande taluppfattning; förskola; ;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om hur lärare i förskolan och förskoleklassen arbetar med matematik och barns tidigataluppfattning. Syftet har varit att synliggöra likheter och skillnader i hur ett antal lärare beskriver sitt arbetssätt iförskolan och förskoleklassen gällande matematik och barns tidiga taluppfattning. LÄS MER

  5. 5. Taluppfattning - en rutin i det dagliga arbetet? En enkät och observationsundersökning om hur förskollärare kan arbeta med barns taluppfattning och vad de har för syn på sitt arbete

    C-uppsats,

    Författare :Annica Johansson; Frida Mellegård; [2009]
    Nyckelord :taluppfattning; f;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med vårt examensarbete är att undersöka hur förskollärare kan arbeta med barns taluppfattning i detdagliga arbetet och vad de har för syn på sitt arbete.Några frågeställningar som vi vill belysa är:•Hur arbetar förskollärare med att utveckla barns förståelse för taluppfattning?•Varför är det viktigt att arbeta med barns taluppfattning utifrån förskollärares egna utsagor?•Hur dokumenteras matematikarbetet med taluppfattning som barnen gör i förskolan?Metod och materialVi har gjort en kvalitativ studie som innehåller en enkätundersökning samt en observation för att få svar på vårafrågor. LÄS MER