Sökning: "lpfö betydelse i förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 98 uppsatser innehållade orden lpfö betydelse i förskolan.

  1. 6. Pedagogers tankar, erfarenheter och arbete med digitala spel i förskolan : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Eriksson; Rebecka Söderdahl; [2022]
    Nyckelord :digitala spel; lärande och utveckling; pedagoger; förskola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studien innefattar pedagogers arbete med digitala spel i förskolan. Pedagogers tankar och erfarenheter av att arbeta med digitala spel kommer att synliggöras. Vårt resultat kommer jämföras med tidigare forskning i diskussionsavsnittet för att lyfta fram likheter och skillnader. LÄS MER

  2. 7. Högläsningens betydelse för barns språkutveckling inom förskola : En kvalitativ studie om högläsningens betydelse för barns språkutveckling ur förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Fahrije Muji; [2022]
    Nyckelord :förskollärare; språkutveckling; ordförråd; högläsning; böcker;

    Sammanfattning : Studien redogör för vilken betydelse högläsningen har i förskolan för barns språkutveckling. Detta presenterades genom nyttjande av relevant tidigare forskning och den datainsamling som har genomförts under studiens gång. Läroplanen för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket 2018, s. LÄS MER

  3. 8. En digital förskola : En kvalitativ studie om användandet av digital teknik i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Moa Lagerqvist; Sofia Magnusson; [2021]
    Nyckelord :digital teknik; digitalisering; förskola;

    Sammanfattning : Inledning Det har länge diskuterats kring om digitala verktyg behövs i förskolan eller inte. Efter den reviderade läroplanen 2018 har förskolan fått tydligare mål gällande användandet av digitala verktyg. LÄS MER

  4. 9. Högläsning i förskolan : Hur pedagogers förhållningssätt under högläsning kan främja barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Yasmin Alsayed Ali; Thagreed Yaseen; [2021]
    Nyckelord :språkutveckling; högläsning; förskola; lässtrategier;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om högläsning i förskolan med fokus på dess betydelse för barns språkutveckling. Under vår utbildning har högläsningens betydelse för barns språkutveckling uppmärksammats. LÄS MER

  5. 10. Matematikundervisning i förskolan och förskollärarens roll : En intervjustudie med åtta verksamma förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Rasha Bahi; Nour Elhouda Rajab; [2021]
    Nyckelord :Undervisning; matematik; förskolan; förskollärarens roll; interaktion; förskolemiljö; kommunikation;

    Sammanfattning : Elevers svårigheter i ämnet matematik i skolan och framgången av det pedagogiska och didaktiska innehållet i förskolan i andra länder har gett inspiration att förskolan att erbjuda undervisning i matematik. År 2018 fick förskolan en ny läroplan, Läroplan för förskolan Lpfö 18, där förskollärare har ett tydligt ansvar i matematikundervisningen. LÄS MER